کد خبر: ۶۲۷۲
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۰۷:۰۰:۰۰

دانستنی‌های مادرانه / 10 علامت سلامتی که هرگز نباید در کودک، توسط والدین نادیده گرفته شود

به عنوان والدین، برخی از علائم در فرزندان‌مان نگران کننده به نظر می‌رسند، برخی را که گذرا هستند را نادیده می‌گیریم، اما برخی از این علائم ما را گیج می‌کنند. چگونه بفهمیم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ بیایید به 10 علامت سلامتی که هرگز نباید در کودک نادیده گرفت، بیشتر بپردازیم.

ستی مولایی؛ باید مادر باشی تا بفهمی یک شب تا صبح بدون پلک زدن بالای سر کودک تب دارت چگونه برایتان می‌گذرد. با هر بار تب کردن کودک، مادر هم تب می‌کند و از شدت استرس چهار ستون بدنش می‌لرزد. حال فرقی نمی‎‌کند که کودک دچار چه بیماری شده باشد؛ مهم این است که والدین با علائم و بیماری‌ها آشنا باشند تا بتوانند در شرایط اضطرار به کمک کودک خود بیایند و به پزشک مراجعه کنند.

تب بالا و سردرد

تب در دوران کودکی معمول است. این مکانیسم طبیعی بدن برای مبارزه با ویروس‌ها و عفونت‌ها است و بعد از مدتی کاهش می‌یابد. با این حال، در مواردی که درجه حرارت بسیار بالا است، به طور مداوم با سرعت هشدار دهنده افزایش می‌یابد یا با سردرد شدید همراه است، بلافاصله به مطب دکتر مراجعه کنید. ممکن است علائم مننژیت باشد.

افزایش وزن غیرمعمول

اگرچه ممکن است بسیاری از شما با این موضوع مخالف باشید، اما این یک علامت سلامتی است که نباید نادیده گرفته شود. هنگام بزرگ کردن کودک، شما تمایل دارید کودک خود را با انواع غذاها آشنا کنید. از محصولات لبنی گرفته تا گوشت، از نوشیدنی‌ها گرفته تا غلات، بهترین‌ها را برای کودک خود تضمین می‌کنید. با این حال، افزایش وزن چیزی نیست که یک شبه یا در چند روز اتفاق بیفتد. این یک روند تدریجی است که کودکان متناسب با سن و رشد خود وزن اضافه می‌کنند.

بنابراین، اگر متوجه شدید که فرزندتان به سرعت وزن اضافه می‌کند، آن را به غذایی که به او می‌دهید؛ نسبت ندهید. این چاقی می‌تواند نشانه‌ای از کم‌کاری تیروئید، سندرم کوشینگ یا آکرومگالی باشد. در چنین مواقعی بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

خستگی بیش از حد

آیا کودک شما بیشتر اوقات احساس خستگی و بی‌حالی می‌کند؟ آیا او حتی پس از یک خواب خوب شبانه نمی‌تواند روی مطالعه تمرکز کند یا از خستگی شکایت دارد؟ اگر کودک شما بعد از بازی یا هر نوع فعالیت بدنی خسته باشد اشکالی ندارد. با این حال، اگر او غالباً همیشه خسته است، به خصوص حتی پس از استراحت خوب، می‌تواند نشان دهنده مشکلات سلامتی مانند خواب انسدادی، مونونوکلئوز یا حتی کم خونی باشد.

متخصص اطفال و نوزادان، می‌گوید: «وقتی کودک دائماً کم تحرک و بی‌حال می‌شود، ممکن است نشانه‌ای از برخی ناهنجاری‌های زمینه‌ای باشد».

صورت متورم

اگر صورت کودک‌تان به طور ناگهانی به خصوص در اطراف چشم‌ها و پاها متورم شد، پوست او دچار خارش و نفس کشیدن برایش سخت شد، آن را نادیده نگیرید و او را سریع نزد پزشک ببرید. ممکن است نشانه آنافیلاکسی باشد، که یک واکنش آلرژیک ناشی از قرار گرفتن در معرض چیزی است که کودک شما ممکن است به آن حساسیت داشته باشد، مانند: بادام زمینی. یک واکنش آلرژیک می‌تواند یک وضعیت پزشکی جدی باشد و نیاز به درمان بالینی فوری داشته باشد.

استفراغ پس از زمین خوردن

کودکان اغلب به زمین می‌افتند، چه هنگام بازی کردن، بالا رفتن یا رسیدن به چیزی؛ این زمین خوردن‌ها چیز جدیدی نیست. با این حال، استفراغ پس از زمین خوردن طبیعی نیست. اگر کودک شما پس از زمین خوردن استفراغ می‌کند، هوشیاری خود را از دست می‌دهد یا گیج و منگ به نظر می‌رسد، وقت آن است که با پزشک خود مشورت کنید. این می‌تواند نشانه چیزی جدی‌تر مانند آسیب داخلی سر باشد.

درد شدید در ناحیه شکم

درد معده در کودکان نیز بسیار شایع است. ممکن است به دلیل پرخوری یا مصرف مواد غذایی جدید باشد که سیستم گوارشی ظریف آنها به آن عادت ندارد. حتی ممکن است به دلیل مصرف غذاهای تند، روغنی یا ناسالم باشد.

با این حال، اگر علائمی مانند استفراغ، اسهال مداوم و درد شکم را در سمت راست پایین شکم کودک خود مشاهده کردید (از جمله درد هر بار که کسی شکم فرزندتان را لمس می‌کند)، ممکن است یک مورد آپاندیسیت باشد. این وضعیت شامل تورم دردناک آپاندیس است که درد هر دقیقه بدتر می‌شود. همچنین می‌تواند نشان دهنده برخی مشکلات شکمی دیگر باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

کاهش ناگهانی وزن

همان طور که افزایش وزن غیرعادی در کودک نشانه‌ای از بیماری است، کاهش وزن سریع نیز همینطور است. به خصوص، اگر کودک شما خوب غذا می‌خورد، وعده‌های غذایی خود را در فواصل منظم می‌خورد، اما همچنان وزن خود را کاهش می‌دهد، با دکتری مشورت کنید که به شما کمک می‌کند تا به این موضوع پی‌ببرید. این می‌تواند هشدار و نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی باشد که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

تشنگی شدید

اگر کودک شما پس از ساعت‌ها بازی احساس تشنگی می‌کند، طبیعی است. با این حال، تشنگی شدید، حتی بدون هیچ گونه فعالیت بدنی، نیاز به بررسی پزشکی دارد. اگر کودک شما تشنگی بیش از حد دارد یا تشنگی او بر طرف نمی شود، حتما علائم را به پزشک کودک خود اطلاع دهید. ممکن است کودک شما به دیابت مبتلا شده باشد.

"در حالی که نوشیدن آب در فواصل منظم برای سلامت کودک شما ضروری است، اگر کودک شما دائما تشنه باشد ممکن است به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشد. ممکن است یک مورد پلی دیپسی (تشنگی بیش از حد) و پلی یوری (تکرر ادرار) باشد که شایع و اساسی هستند."

درد به هنگام ادرار کردن

 آیا کوچولوی شما هر بار که ادرار می‌کند از درد شکایت می کند؟ این یکی از شایع‌ترین علائم عفونت ادراری است. اگر به موقع درمان نشود، عفونت می‌تواند بدتر شود، گسترش یابد یا حتی منجر به مشکلات کلیوی جدی‌تر مانند تشکیل سنگ کلیه شود که می‌تواند بسیار دردناک باشد. بنابراین، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

مشکلات تنفسی

مشکل در تنفس می‌تواند ناشی از عفونت‌های تنفسی باشد. با این حال، آیا کودک شما برای نفس کشیدن مشکل دارد یا صدای خس خس مانند سوت هنگام نفس کشیدن می‌شنوید؟ در چنین شرایطی، به دنبال کمک پزشکی باشید. اگر این علائم با رنگ آبی روی لب‌های کودک شما همراه باشد، ممکن است یک مورد برونشیولیت شدید باشد. تمام این علائم حتی می‌تواند نشانه های آلرژی یا آسم باشد.

در آخر باید بگوییم که؛ آگاهی از این نشانه‌ها به والدین کمک می‌کند تا به موقع برای مداخله پزشکی اقدام کنند و سلامت کودک خود را در الویت قرار دهند. هر علامتی در بدن به نشانه هشداری است که باید به آن رسیدگی کرد.

منبع:

https://www.parentcircle.com/health-symptoms-to-never-ignore-in-a-child/article

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی