کد خبر: ۶۰۹
۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ۱۳:۱۴:۴۳

برچسب زدن به کودکان را متوقف کنید

آیا تا کنون در اماکن عمومی مانند فروشگاه‌­ها با والدینی روبرو شده‌­اید که کودکان‌شان را با کلماتی نازیبا خطاب می‌کنند و با و برچسب زدن به کودکان ، آنها را سرزنش ­کنند؟ قطعا بار­ها این اتفاق افتاده است.یکی از دلایل آن مربوط به گذشته است.احتمالا پدر و مادر خودشان در گذشته دائما آن­ها را سرزنش می­‌کرده‌­اند.

برچسب­‌های منفی از طریق شرمنده کردن کودک عزت نفس او را از بین می­‌برند و برچسب­‌های مثبت با پر کردن بیش­ از حد ظرفیت او تاثیرات مخرب بر شخصیت کودک می­‌گذارند. زمانی ­به اندازه تمام دوران کودکی نیاز است تا شخصیتی قدرتمند و عزت نفس را در کودک به بهترین نحو پرورش داد. پس در نتیجه تاثیرات منفی بر کودک در این دوران می­‌تواند پیامدهای نامطلوبی ددر آینده داشته باشد.

mean-label-child-1

۶ نکته مهم، برچسب ممنوع

۱.کودکی خودتان را به یاد بیاورید

چه احساسی در مورد آن صفاتی که به شما نسبت می‌­دادند داشتید؟ چه حسی نسبت به گوینده صفات پیدا می­‌کردید؟ آن برچسب­‌ها چقدر بر روابط شما در کودکی تاثیر می­گذاشت؟ چقدر روابط امروز شما تحت تاثیر صفاتی است که در کودکی به شما نسبت داده می­شد؟

14000311000895_Test_PhotoL

۲. علت هر چیزی را از فرزند خود بپرسید

این روش برای کودکانی که سعی در توضیح رفتار خود دارند بسیار کارآمد است. کودکان معمولا بیشتر دوست دارند که خودشان را توصیف کنند و شنیده شوند. پرسیدن دری را برای آغاز گفتگوی سازنده باز می‌­کند.

در واقع گفتگوی سازنده نشانه سلامت روابط والدین و فرزندان است. با صحبت کردن شما می‌توانید از عللی باخبر شوید که قبلا قادر به فهمیدن آن نبودید. از طرفی دیگر وقتی فرزند شما درباره دلایل خود صحبت می‌­کند این شانس برای شما به وجود می­‌آید که او را به انجام رفتارهای مثبت تشویق کنید و با راهنمایی کردن او را از تکرار رفتارهای منفی باز دارید.

6572e543-3b43-4828-93db-fca98dec5635

۳. روی رفتار کودک خود تمرکز کنید

وقتی کودک شما کار خوب یا بدی انجام می­دهد، سعی کنید روی رفتار او تمرکز کنید و از آن برای توصیف فرزندتان استفاده نکنید.

به عنوان مثال وقتی فرزند شما لباس‌­هایش را در جاهای مختلف خانه رها می‌­کند به او بگویید که رفتارش غیر مسئولانه است و هیچ گاه به او لقب تنبل را ندهید.

۴. دلیل‌ خود را برای نظری که می­‌دهید توضیح دهید

کودکان نیاز به توضیحاتی برای نوع رفتار والدین خود دارند، به ویژه هنگامی که رفتار فرزندان باعث می­شود که  والدین آن­ها را تنبیه کنند یا برخوردی سختگیرانه با آن­ها داشته باشند.

به فرزندتان بگویید که چرا رها کردن لباس‌ها در اطراف خانه غیر مسئولانه است (مثلا منفی بودن این رفتار از دیدگاه دیگران را به او تذکر دهید) یا در مورد اینکه چرا نمره خوب بسیار مهم است با آن­ها صحبت کنید.

۵. از اطرافیان بخواهید به شما یادآوری کنند

فراموش نکنید که در حضور فرزند به هیچ  وجه با یکدیگر بحث نکنید. زیرا بحث شما در مقابل فرزندان‌تان نه تنها  کمکی به بهبود رفتار او نمی­‌کند، بلکه ممکن است در برخی موارد نتیجه معکوس دهد.

زمانی که کودک ببیند که از یکی از والدین خود بابت سرزنش کردن او انتقاد می­شود ممکن است حق را به خود داده و دیگر به فکر اصلاح رفتارش نباشد.

Recalling-your-childhood-tagging

۶- در صورت برچسب زدن به کودکان از آن‌ها عذرخواهی کنید

اعتراف به این مساله که شما اشتباه کرده­‌اید نه تنها پیامد منفی ندارد بلکه هزاران نتیجه خوب را برای روابط بین شما و فرزندتان به ارمغان خواهد آورد.

برچسب مثبت هم چارچوب دارد

شاید برخی والدین با خواندن این مطلب تصور کنند که بهتر است برچسب های مثبت به فرزندشان بزنند. درحالیکه این هم اشتباه است. والدینی که مدام به بچه شان می گویند او با استعداد است و همیشه شاگرد اول می شود، سطح توقعشان مدام بالا می رود و نمی‌توانندکوچکترین اشتباهی از بچه را  تحمل کنند. حتی خود بچه نیز مدام خود را سرزنش می کند و از خود متوقع می شود.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی