کد خبر: ۱۴۷۴
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۲۱:۵۴:۲۹

یخ خشک چیست و چه کاربردی دارد؟

اصلی ترین و مهم ترین نیاز برای تهیه یخ خشک، در اختیار داشتن دی اکسید کربن با فشار بالا است.یعنی برای تهیه یخ خشک نیاز به وسایل سرمایش قوی و خاصی نیست

یخ خشک چیست و چه کاربردی دارد؟

یخ خشک یک ماده جامد بوده ولی در به عیچ عنوان رطوبتی ندارد. یخ عادی در هنگام ذوب شدن به آب تبدیل میشود ولی یخ خشک در هنگام ذوب به بخار تبدیل میشود. همچنین در محیط های زیادی از جمله فیلم سازی ها برای ایجاد و شبیه سازی دود یا مه از آن استفاده میشود . در نظر داشته باشید که این نوع از یخ بسیار سرد بوده و اگر در تماس با دست دچاز ذوب شدن شود میتواند باعث ایجاد یخ زدگی پوست شود به همین دلیل از یخ خشک در خنک سازی محیط نیز استفاده میکنند.

 روش تولید یخ خشک

ساخت یخ خشک راحت نبوده و نیاز به گاز دی اکسید کربن میباشد. به همین دلیل برای ساخت یخ خشک ابتدا گاز دی اکسید کربن را در مخزن های بزرگ ذخیره میکنند و سپس فرایند خنک سازی بر روی مخزن انجام میشود. در طول خنک سازی فرایند فشردعه سازی نیز انجام میگیرد . سپس برای اینکه دی اسید کربن به جامد تبدیل شود فشار داخل مخزن کاهش پیدا میکند. این عمل باعث میشود تا دمای دی اکسید کرین کاهش یابد و به جامد تبدیل شود. در نظر داشته باشید انجام دادن این فرایند نیاز به تجهیزات دقیق است.

عوامل مهم در هنگام استفاده از یخ خشک

حتما به یاد داشته باشید در هنگا استفاده از یخ خشک از دستکش مخصوص استفاده نمائید. با توجه به دمای بسیار پایین یخ خشک میباشد زیرا اگر در هنگام استفاده ذوب شود میتواند باعث سرمازدگی پوست شود. به همین دلیل بهترین راه در هنگام استفاده از یخ خشک ، استفاده از دستکش است.

حتما در فضایی که از یخ خشک استفاده میکنید از تهویه استفاده کنید زیرا با تبدیل شدن یخ خشک به بخار ، دی اکسید کربن در محیط آزاد میشود . به همین دلیل اگر تهویه مناسب در محیط وجود نداشته باشید مشکل اکسیژن رسانی در محیط ایجاد می‌شود که بسیار برای افراد ، حیوانات و … خطرناک است.

یخ خشک

تفاوت یخ خشک یخ معمولی

طول زمان منجمد شدن یخ خشک نسبت به یخ عادی بسیار سریع است.

در هنگام ذوب شدن هیچ گونه رطوبتی ندارد. زیرا در هنگام ذوب شدن از جامد به گاز تبدیل میشود زیرا در طول فرایند تولید یخ خشک از آب استفاده نمیشود. در نظر داشته باشید که یخ خشک باعث سرد نگه داشتن مواد میکند ولی به هیچ عنوان مواد را مرطوب یا خیس نمی‌کند.

یخ خشک بسیار سریع به گاز تبدیل میشود اما یخ عادی زمان زیادی را میخواهد تا ذوب شود.

یخ خشک به دلیل خنک کاری زیاد باعث تغییر بو یا طمع مخواد غذایی نمیشود.

یخ معمولی از آب تولید میشود اما یخ خشک از طریق گاز تولید میشود و مسلما چگالی کمتری دارد به همین دلیل جابجایی بسیار راحتی دارد.

یخ خشک به علت کاربرد زیاد خود در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد. اما باید در نظر داشته باشید که به علت قیمت بالای یخ خشک استفاده از آن مناسب نمیباشد. یخ خشک با توجه حساسیت بالا برای استفاده در نوشیدنی ها مناسب نبوده و باید از یخ های خوراکی استفاده شود اما مهم ترین نکته ای که اینجاس روش تولید یخ معمولی است. دستگاه یخساز میتواند در کوتاه ترین زمان ممکن به صورت کاملا بهداشتی آب را به یخ تبدیل میکند.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی