کد خبر: ۶۳۲۴
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ۲۰:۰۰:۰۰

راهکار خانگی برای جلوگیری از واریس پا

تغییرات ناخوشایند در رگ‌های خونی پاها مشکل بسیاری از افراد است؛ اگرچه به‌نظر می‌رسد که استعداد ابتلا به این مشکل ارثی است، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از واریس انجام دهید

شاید نتوان به‌طور کامل از رگ‌های واریسی و عنکبوتی اجتناب کرد، اما می‌توان وقوع آنها را به تاخیر انداخت و از شدت آنها کاست. در بیشتر موارد، رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی به‌دلیل ضعف مادرزادی بافت همبند ایجاد می‌شوند. این باعث می‌شود که دیواره‌های سیاهرگ در طول زمان فرسوده شوند.

پاها به‌ویژه تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرند؛ زیرا خون باید در برابر نیروی گرانش به قلب پمپ شود. پیشگیری از این عارضه مهم است زیرا واریس در مراحل پیشرفته می‌تواند منجر به عوارض مختلف از درد موضعی و پاهای ورم‌کرده تا لخته‌شدن خون یا زخم‌های خطرناک شود.

مطالعات نشان داده‌اند که در حدود نیمی از بیماران مبتلا به اختلالات وریدی، چندین نفر در خانواده تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. علاوه بر استعداد ژنتیکی، عوامل خطر دیگری نیز وجود دارد

در دوران بارداری، احتمال ظاهر شدن رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی افزایش می‌یابد.

خطر احتقان یا احتباس خون در وریدهای پا در افرادی که عمدتا ایستاده یا نشسته کار می‌کنند نیز افزایش می‌یابد

در افراد دارای اضافه وزن، وزن زیاد بدن فشار زیادی به رگ‌های خونی وارد می‌کند. در درازمدت، این روند می‌تواند منجر به ایجاد رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی شود. علاوه ‌بر این، بافت همبند با افزایش سن شل می‌شود. بنابراین افراد مسن بیشتر از افراد جوان از نارسایی وریدی رنج می‌برند.

وریدهای واریسی چطور به وجود می‌آیند؟

اگر می‌خواهید از رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی جلوگیری کنید، یک اقدام بیش از همه مهم است: حرکت.

- بهتر است به‌طور منظم ورزش کنید؛ زیرا این کار باعث تقویت بافت همبند می‌شود. آهسته دویدن یا پیاده‌روی و همچنین انواع دیگر ورزش‌هایی که به دویدن زیاد نیاز دارند بسیار موثر هستند.

- در صورت امکان، باید از ایستادن و نشستن طولانی‌مدت خودداری کنید. همچنین خود را به استفاده از پله‌ها به‌جای آسانسور و پله برقی عادت دهید. بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند به جلوگیری از واریس کمک کند.

- اگر در محل کار مجبورید زیاد بایستید یا بنشینید، چند تمرین ساده ژیمناستیک نیز می‌تواند از سلامت رگ شما محافظت کند.

- اگر می‌خواهید از واریس و رگ‌های عنکبوتی پیشگیری کنید، بهتر است کفش‌های تخت بپوشید. همچنین راه‌ رفتن با پای برهنه روی سطوح نرم نیز ورزش خوبی است.

- پیروی از یک رژیم غذایی سالم مبتنی بر کربوهیدرات‌های پیچیده، مقدار کافی پروتئین و چربی‌های سالم بسیار مهم است. از غذاهای حاوی نمک پرهیز کنید و از غذاهای حاوی فیبر و پتاسیم استفاده کنید.

- آب کافی در طول روز بنوشید؛ چون به گردش خون سالم کمک می‌کند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، شما می‌توانید واریس را به تاخیر بندازید، اما نمی‌توانید به طور کامل از آن جلوگیری کنید. بنابراین مهم است اولین باری که دچار واریس می‌شوید به متخصص مراجعه کنید. با درمان زودهنگام، مشکل معمولا به سرعت حل می‌شود.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی