کد خبر: ۶۲۹۷
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ۱۳:۰۰:۰۰

13 روش برای جلوگیری از نفخ شکم

نفخ یک فرآیند بیولوژیکی است که براثر فعالیت باکتری‌های سیستم گوارشی و تجمع گاز در آن به وجود می‌آید. به‌طور طبیعی موقع غذا خوردن، گاز وارد سیستم گوارشی شما می‌شود و اگر مقدار آن بیش‌ازحد باشد، شما دچار دردسر می‌شوید. گاهی اوقات هضم غذا باعث تولید بیش‌ازحد گاز در معده شما می‌شود که البته تولید گاز به مقدار کم طبیعی است، اما اگر دائماً دچار درد و سنگینی در معده و روده می‌شوید، لازم است به دنبال راه درمان باشید. یکی دیگر از دلایل نفخ، وجود نوعی باکتری در سیستم گوارشی است که اگر درمان نشود، باعث ایجاد زخم در معده می‌شود.همچنین سندروم روده تحریک‌پذیر، یکی دیگر از دلایل تجمع گاز در معده و روده است. کشیدن سیگار، اضطراب و جویدن آدامس هم از عوامل به وجود آورنده نفخ معده است.

برای از بین بردن نفخ شکم فوری میتوانید به موارد زیر مراجعه نمایید.برای رفع باد شکم چه بخوریم و یا چه چیز هایی نخوریم؟

 

1. وعده های غذایی و میان وعده ها را به آرامی و با احتیاط مصرف کنید

بیشتر گاز تولید شده توسط بدن به دلیل هوای بلعیده شده تشکیل می شود. فرد نمی تواند به طور کامل از بلعیدن هوا اجتناب کند، اما برخی عادات می تواند باعث ورود هوای اضافی به بدن شود. سریع غذا خوردن یکی از آنهاست.آهسته غذا خوردن با دهان بسته میزان هوایی را که فرد در هنگام غذا می بلعد کاهش می دهد. مردم باید بنشینند و به جای خوردن غذا در حال حرکت، وقت بگذارند.

 

2. جویدن آدامس را متوقف کنید

بسیاری از مردم برای تازه نگه داشتن نفس و جلوگیری از خوردن میان وعده آدامس می جوند. با این حال، آنهایی که دارند ممکن است متوجه شوند که گاز بیشتری نسبت به دیگران دارند. جویدن آدامس به معنای بلعیدن مداوم هوا است که تعداد دفعاتی که فرد برای گوز زدن نیاز دارد افزایش می یابد.

 

3. مراقب عدم تحمل غذایی و آلرژی باشید

افراد مختلف ممکن است به غذاهای مختلف حساس باشند و ممکن است آلرژی داشته باشند که باعث ایجاد واکنش در بدن شود. اینها می توانند منجر به گاز و سایر علائم ناخوشایند مانند نفخ، حالت تهوع و اسهال شوند.فردی که گاز بیش از حد دارد ممکن است متوجه شود که رژیم غذایی حذف کمک می کند. یک رژیم غذایی حذفی جایی است که فرد قبل از اینکه دوباره آنها را وارد کند، تمام غذاهای شناخته شده ایجاد کننده گاز را حذف می کند تا بفهمد کدامیک باعث ایجاد مشکلات می شوند.

 

4. از لباس های تنگ خودداری کنید

لباس های گشاد به اطمینان از اینکه فرد در صورت بروز نفخ تا حد ممکن راحت می ماند کمک می کند. پوشیدن لباس‌هایی که خیلی تنگ نیستند نیز به هنگام بروز گاز کمک می‌کند و اجازه می‌دهد آزادانه از بدن خارج شود.پیشنهاد میشود برای داشتن شکم تخت به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

4

5. از مصرف غذاهای گازدار خودداری یا کاهش دهید

برخی از غذاها برای افزایش تولید گاز شناخته شده اند. کربوهیدرات های حاوی فروکتوز، لاکتوز، فیبر نامحلول و نشاسته در روده بزرگ تخمیر می شوند. با تخمیر شدن آنها گاز آزاد می شود.با این حال، حذف کامل این غذاها توصیه نمی شود، زیرا آنها بخشی ضروری از یک رژیم غذایی سالم و متعادل هستند.میوه و سبزیجات اغلب می توانند باعث ایجاد گاز شوند، اما خوردن چندین وعده میوه و سبزیجات در روز مهمتر از دفع گاز است. با این حال، کاهش مقدار این غذاهای تولید کننده گاز ممکن است به کاهش نفخ در فرد کمک کند.

 

غذاهایی که باید کمتر بخورید عبارتند از:

لوبیا، سبزیجات برگ سبز، مانند کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی و مارچوبه. این سبزیجات حاوی قندهای پیچیده ای هستند که تجزیه آنها برای بدن دشوار است.

نوشابه، آب میوه، و سایر میوه ها، و همچنین پیاز، گلابی، و کنگر فرنگی. همه این غذاها حاوی فروکتوز هستند که یک ماده تولید کننده گاز است.

محصولات لبنی به عنوان غذاها و نوشیدنی های لبنی حاوی لاکتوز هستند که می تواند باعث ایجاد گاز شود.

میوه ها، سبوس جو دوسر، نخود و لوبیا. این غذاها همگی حاوی فیبر نامحلول هستند.

غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی، پاستا، ذرت و محصولات حاوی گندم.

یک میان وعده رژیمی و سالم میزان کالری کمی دارد. در غفاری دایت با انواع عصرانه کم کالری میان وعده رژیمی بدنسازی برای کاهش وزن و عضله سازی آشنا شوید تا یک عصرانه رژیمی میل کنید.

 

6. سیگار را ترک کنید

افرادی که سیگار می کشند نسبت به کسانی که سیگار نمی کشند هوای بیشتری می بلعند. هر چه فرد بیشتر سیگار بکشد، هوای بیشتری را می بلعد. البته، ترک سیگار فواید سلامتی زیادی نیز دارد.افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند نیز نسبت به افرادی که این کار را نمی کنند، هوای بیشتری می بلعند، بنابراین اجتناب از سیگارهای الکترونیکی نیز می تواند زمانی که فرد گاز اضافی دارد کمک کند.

 

7. بیشتر ورزش کنید

ورزش منظم به حفظ سلامت سیستم گوارش کمک می کند. پیاده روی آرام بعد از وعده های غذایی بزرگ نیز می تواند به عملکرد سیستم گوارشی کمک کند و غذا را به آرامی حرکت دهد.هیدراته ماندن احتمال یبوست را کاهش می دهد و اجازه می دهد مواد زائد به راحتی از سیستم گوارش عبور کنند.

 

8. مایعات فراوان بنوشید

هیدراته ماندن مواد زائد را تشویق می کند تا به راحتی از سیستم گوارشی فرد عبور کند. این به نرم نگه داشتن مدفوع آنها کمک می کند و بنابراین نوشیدن کافی در طول روز ضروری است.همچنین، کمبود مایعات ممکن است باعث یبوست شود که می تواند منجر به باد بدبو شود.افراد باید سعی کنند با هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشند تا به بدن کمک کند غذاها را راحت تر هضم کند.

 

9. از مصرف نوشابه های گازدار خودداری کنید

نوشیدنی‌های گازدار حاوی حباب‌های هوا هستند و فردی که مقدار زیادی نوشابه‌های گازدار می‌نوشد ممکن است بیشتر از دیگران آروغ بزند و گوز کند.هنگامی که شخصی این نوع نوشیدنی ها را از رژیم غذایی خود کاهش می دهد یا حذف می کند، ممکن است به کاهش مقدار گازی که دارد کمک کند.

 

10. پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها مکمل هایی هستند که حاوی باکتری های سالمی هستند که قبلاً در دستگاه گوارش افراد یافت می شوند. این باکتری‌های خوب به تجزیه غذا کمک می‌کنند و حتی می‌توانند گاز هیدروژنی را که در طول هضم تولید می‌شود، تجزیه کنند.

گاهی اوقات، پروبیوتیک ها ممکن است باعث افزایش گاز و نفخ شوند. این معمولاً منبع معتبر کوتاه مدت است و احتمالاً زمانی که بدن به باکتری های جدید عادت کند کاهش می یابد.بسیاری از مکمل های پروبیوتیک به صورت آنلاین در دسترس هستند.

 

11. مکمل های آنزیمی را امتحان کنید

تحقیقات نشان می دهد که مکمل های آنزیمی می توانند به تجزیه پروتئین ها و کربوهیدرات های پیچیده کمک کنند. این بدان معنی است که آنها می توانند به بسیاری از بیماری های گوارشی و علائم آنها کمک کنند.اگر بتوان کربوهیدرات های پیچیده را در روده کوچک تجزیه کرد، فرد گاز کمتری تولید می کند.با این حال، اگر آنها در روده کوچک تجزیه نشوند و به روده بزرگ منتقل شوند، این باکتری های تولید کننده گاز هستند که برای تجزیه آنها کار می کنند.

این بدان معناست که گاز بیشتری تولید خواهد شد که باید آزاد شود.مکمل های آنزیم لاکتاز ممکن است به افرادی که گاز اضافی آنها ناشی از عدم تحمل لاکتوز است کمک کند.

لاکتاز آنزیمی است که به مردم در هضم محصولات لبنی کمک می کند و بنابراین می تواند باعث کاهش گاز در افراد پس از خوردن وعده های غذایی حاوی لبنیات شود. این مکمل ها برای خرید آنلاین نیز در دسترس هستند.چای نعناع می تواند معده را آرام کند و به هضم غذا کمک کند، که ممکن است گاز اضافی را کاهش دهد.

 

12. مقابله با یبوست

یبوست می تواند دلیلی برای گاز اضافی باشد. اگر مدفوع برای مدت طولانی در روده بزرگ باقی بماند، به تخمیر در داخل بدن ادامه خواهد داد. این گاز اضافی تولید می کند که بوی بدی می دهد.درمان یبوست متفاوت است. با این حال، نوشیدن مقدار زیادی آب و افزایش مصرف فیبر می تواند به کاهش خطر بروز آن کمک کند.

برخی داروها و نرم کننده های مدفوع که به صورت آنلاین در دسترس هستند نیز می توانند کمک کنند.

اگر میخواهید با ورزش برای لاغری شکم بیشتر آشنا شوید به مقاله نوشته شده ما که انواعی از ورزش برای لاغری شکم و پهلو در خانه را به شما آموزش می‌دهد سر بزنید

2

13. دوری از استرس

استرس در مورد آینده کار و یا مصاحبه شغلی می‌تواند تأثیر واقعی بر روی خلق‌وخوی، مو، پوست، قلب، وزن و حتی شکم شما بگذارد، روده به‌شدت در برابر استرس آسیب‌پذیر است بطوریکه کوچک‌ترین تغییرات حرکتی می‌تواند روده را به‌هم‌ ریخته و شمارا دچار نفخ و احساس ناراحتی در معده کند.

پس بهتر است نیم ساعت قبل از خواب برای دفع افکار منفی و دور شدن از هرگونه نگرانی، سعی کنید خود را بامطالعه و یا رنگ کردن کتاب‌های مخصوص مشغول کنید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی