کد خبر: ۶۲۰۴
۱۴۰۱/۰۹/۱۲ ۱۷:۰۰:۰۰

فقط کچل‌ها بخوانند / با ریزش مو چه کنیم؟

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد در طول زندگی آن را به نوعی تجربه می‌کنند

برخی از افراد همیشه از ریزش موی سر خود گله می کنند؛ اما باید بدانند که برای ریزش مو دلایل بسیار زیادی وجود دارند. استرس، دیابت، عوامل ژنتیکی و افزایش سن از دلایل ریزش مو محسوب می شوند.

در مواقعی ممکن است ریزش مو نه به دلیل خارجی، بلکه به دلیل رژیم غذایی اشتباه ایجاد شود؛ پس باید توجه داشته باشید اگر مو‌های شما بدون هیچ دلیلی در حال ریزش هستند، این نشان می دهد بدن شما از نظر برخی مواد مغذی دچار سوء تغذیه شدید شده است. بنابراین باید ویتامین و غذا‌های ضد ریزش مو را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از ریزش مو جلوگیری کنید.ریزش مو چیست؟

پوست سر سالم به طور متوسط ​​۱۰۰ هزار تار مو دارد. ریزش ۱۰۰ تا ۱۵۰ تار مو در روز برای بزرگسالان، بسته به شست و شو و شانه کردن، طبیعی است. در یک فرد سالم، ریزش مو می‌تواند تا ۲ ماه ادامه یابد. اگر دوره ریزش مو، که ۳ بار در سال تکرار می‌شود، از ۲ ماه بیشتر شود؛ ممکن است نشان دهنده برخی بیماری‌های جدی باشد و نیاز به کمک متخصص دارد.

احساس+خانم+ها+نسبت+به+“مردان+کچل”+چگونه+است!

طول عمر هر مو تقریباً به سه دوره تقسیم می‌شود. فاز رشد طولانی‌ترین مرحله است؛ در این مرحله مو‌ها به طور متوسط ​​یک سانتی متر در ماه رشد می‌کنند. پس از اتمام این مرحله، مو وارد مرحله استراحت می‌شود که چند هفته طول می‌کشد. پس از این مرحله که به طور متوسط ​​۳-۲ هفته طول می‌کشد، وارد فاز ریزش مو می‌شود.

آن دسته از مو‌هایی که وارد فاز ریزش می‌شوند، ارتباط خود را با فولیکول مو از دست می‌دهند و در عرض ۴-۲ ماه می‌ریزند. این مدت را می‌توان با شانه کردن، برس زدن و شستن مو‌ها کوتاه کرد؛ اما نمی‌توان آن را طولانی کرد. در پایان این مدت، حتی اگر کاری برای مو‌ها انجام نشود، مو‌ها خود به خود می‌ریزند و مو‌های جدید از فولیکول مو برای جایگزینی مو‌های ریخته شده تولید می‌شوند.

در هر مرحله، ۹۰-۸۵ درصد مو‌ها در مرحله رشد، ۲-۱ درصد در مرحله استراحت و ۱۵-۱۰ درصد در مرحله ریزش هستند. منطق پذیرش ریزش تا ۱۰۰ تار مو در روز در روز‌های بدون حمام بر اساس فیزیولوژی مو طبیعی است.

ویتامین و غذا‌های ضد ریزش مو

ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی وجود دارند که مو‌های ما برای سالم‌ترین و رشد مناسب بدون ریزش مو به آن‌ها نیاز دارند. این ویتامین‌ها عبارتند از:

ویتامین A

ما اغلب فکر می‌کنیم که ویتامین A برای چشم مهم است؛ اما این در حالی است که این ویتامین برای سلامت مو‌های ما نیز مهم است. زیرا این ویتامین در تولید سبوم و همچنین کمک به رشد مو نقش دارد و به مرطوب نگه داشتن پوست سر کمک می‌کند.

ویتامین B

تمام ویتامین‌های B برای رشد مو ضروری هستند. با این حال، بیوتین، به ویژه ممکن است برای برخی افراد مهم‌تر باشد. بیوتین به انتقال مواد مغذی در سراسر بدن کمک می‌کند و همچنین ممکن است در انتقال مواد مغذی به پوست سر مفید باشد.

ویتامین C

ویتامین C که دارای خواص آنتی اکسیدانی است می‌تواند از مو در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند. ما برای ساخت کلاژن به ویتامین C نیاز داریم. کلاژن یک بلوک ساختمانی مهم است که در مو‌های ما یافت می‌شود.

ویتامین D

ویتامین D که برای ایمنی بدن همه ما مهم است، برای رشد مو نیز مهم تلقی می شود. سطوح پایین ویتامین D با مقادیر زیاد ریزش مو مرتبط است. مشخص است که سطوح پایین ویتامین D با آلوپسی، یک مشکل ایمنی که باعث ریزش موی منطقه‌ای می‌شود، مرتبط است.

ویتامین E

درست مانند ویتامین C، ویتامین E نیز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که باعث رشد مو می‌شود؛ مهم است. مصرف ویتامین E ارتباط مستقیمی با افزایش رشد مو دارد.

زینک یا روی

زینک یا روی همانند ویتامین D، با ریزش مو مرتبط است. این ماده معدنی هم در رشد و هم در ترمیم بافت مو نقش دارد. با این حال، باید از مصرف بیش از حد روی همراه با مکمل‌ها خودداری کنید؛ زیرا روی بیش از حد نیز با ریزش مو مرتبط است.

آهن

کمبود آهن یکی از انواع کم خونی است. یکی از علائم کم خونی ریزش مو است. آهن در انتقال اکسیژن گلبول‌های قرمز نقش دارد؛ در حالی که آهن را می‌توان از منابع گیاهی نیز به دست آورد. آهن موجود در آن‌ها ممکن است به اندازه آهن منابع حیوانی در بدن جذب نشود.

غذا‌هایی که از ریزش مو جلوگیری می‌کنند

پس از آشنایی با مواد مغذی مورد نیاز برای جلوگیری از ریزش مو، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه غذا‌هایی باید مصرف شوند تا به اندازه کافی از این مواد مغذی دریافت کنید. برخی از غذا‌های غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای رشد و رشد موی سالم به شرح زیر هستند:

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی بیوتین و زینک است؛ این‌ها مواد مغذی لازم برای رشد موی سالم هستند. تخم مرغ سرشار از پروتئین است. پروتئین عامل مهمی برای رشد و تقویت مو است.

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز عبارتند از: اسفناج، ساوی، شارد، شاهی و کلم سیاه. از آن جایی که سبزیجات برگ سبز حاوی ویتامین D، آهن و ویتامین B (فولات) هستند؛ برای سلامت مو بسیار مهم تلقی می شوند.

ماهی روغنی

ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی و تن، حاوی ویتامین‌هایی مانند B و D هستند. افرادی که علاقه‌ای به خوردن ماهی ندارند می‌توانند از مکمل‌های روغن ماهی برای دریافت این مواد مغذی استفاده کنند.

دانه‌های چیا

دانه چیا سرشار از پروتئین و فیبر است. حاوی اسید‌های چرب ضروری نیز است که به رشد مو کمک می‌کند.

آووکادو

آووکادو سرشار از روغن‌های ضروری و همچنین ویتامین E است و به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند. یک آووکادو حاوی ۲۰ درصد ویتامین E توصیه شده روزانه و همچنین فولات و ویتامین C است.

بادام

برای خوردن مقدار کافی بادام می‌توانید کره بادام را در برنامه غذایی خود قرار دهید. از آن جایی که بادام حاوی ویتامین E، ویتامین B و روی است، به پیشگیری و درمان ریزش مو کمک می‌کند.

فلفل دلمه‌ای قرمز

وقتی صحبت از ویتامین C می‌شود، بیشتر مردم به میوه‌هایی مانند نارنگی و پرتقال فکر می‌کنند؛ اما فلفل دلمه‌ای قرمز نیز سرشار از ویتامین C است. حاوی ویتامین‌های B۶ و A نیز است.

میگو

در کنار پروتئین، آهن، روی، ویتامین D و ویتامین‌های B نیز به رشد مو کمک می‌کنند. می‌توانید میگو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

لوبیا

لوبیا علاوه بر این که سرشار از پروتئین و فیبر است؛ حاوی روی، آهن و انواع ویتامین‌های گروه B نیز است. می‌توانید با خیس کردن لوبیاها، هضم آن‌ها را آسان‌تر کنید.

گوشت قرمز

گوشت قرمز سرشار از آهن و پروتئین است. علاوه بر این ها، روی و ویتامین B نیز دارد که از مواد مغذی مهم برای سلامت مو هستند.

چگونه می‌توانم بیشتر مواد مغذی لازم برای سلامت مو را مصرف کنم؟

صرف نظر از عادات غذایی خود، می‌توانید به راحتی ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای سلامت مو مهم هستند را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ar4-5066

چه بخواهید سبزیجات برگ سبز بیشتری مصرف کنید یا غذا‌های گیاهی مانند لوبیا و آووکادو، یا متوجه شده اید که به پروتئین نیاز دارید و می‌خواهید صدف، میگو و گوشت گاو را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید، غذا‌های زیادی وجود دارند که حاوی مواد مغذی هستند که برای حفظ موهایتان نیاز دارید.

اگر چه افزودن همزمان همه این غذا‌ها به رژیم غذایی دشوار است؛ اما می‌توانید با ایجاد وعده‌های غذایی که حاوی بیش از یک غذا به طور همزمان هستند، شروع کنید. خواه میگو را به سالاد اسفناج خود اضافه کنید یا مقداری بادام خلال شده را روی سیب زمینی سرخ کرده فلفل بپاشید. به تدریج می‌توانید از ریزش مو ناشی از سوء تغذیه جلوگیری کنید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی