کد خبر: ۶۲۰
۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ۱۳:۱۵:۵۷

پوکی استخوان ، خطرناک‌تر از آنچه به نظر می‌رسد!

پوکی استخوان،نام دیگری برای کاهش حجم استخوانی است. این بیماری که بیماری قرن نیز نامیده می‌شود، به صورت خیلی آهسته در بدن پیشرفت کرده و از کمبود دریافت کلسیم و مواد معدنی و مواد مغذی ایجاد می‌شود.

در پوکی استخوان تراکم استخوانی کاهش یافته و یا به اصطلاح استخوان‌ها از داخل پوک می‌شوند که این خود موجب شکنندگی استخوان‌ها می‌شود. پوکی استخوان می‌تواند به علل مختلفی در بدن و در سنین مختلف ایجاد شود؛ اما اگر شما هیچ علتی برای پوکی استخوان هم نداشته باشید، به مرور پس از ۴۵ سالگی استخوان‌ها شروع پوک شدن کرده و در سنین بالاتر دچار پوکی استخوان خواهید شد. با استفاده از رژیم غذایی صحیح و انجام حرکات ورزشی مناسب و سبک زندگی سالم می توان روند پوکی استخوان را کاهش داد و حتی از آن جلوگیری کرد و در صورتی که به پوکی استخوان دچار شده‌اید،‌ آن‌را درمان کرد.

850_1646573014KIJ

رفع پوکی استخوان

برای برطرف کردن پوکی استخوان و یا جلوگیری از آن بهترین روش استفاده از مقدار کلسیم لازم در برنامه غذایی و کمک به جذب و ذخیره آن در بدن است. حذف مواد کاهنده کلسیم در رژیم غذایی، به جلوگیری از عدم دریافت آن کمک می‌کند. برای این منظور بهتر است در رژیم غذایی خود دریافت نمک، انواع چربی‌ها و فسفرها را کاهش دهید؛ مصرف زیاد شیرینی‌ها و نوشابه‌های گازدار نیز در کاهش سطح کلسیم استخوان‌ها بسیار موثر است. مصرف دخانیات و الکل در کاهش کلسیم بدن و ایجاد پوکی استخوان اثر بسزایی دارد.

با مصرف لبنیات و ورزش هوازی به طور مرتب و استفاده از چای و موادی که دارای ویتامین E و D هستند؛ می‌توان به تشکیل بافت استخوانی و جلوگیری از پوکی استخوان کمک کرد. استفاده از ریزمغذی‌ها همچون منیزیم، روی، منگنز و پتاسیم می‌توان به جذب بیشتر کلسیم مفید است.

پوکی استخوان که به آن بیماری خاموش نیز گفته می‌شود، در ظاهر دارای علائم خاصی نیست؛ فقط هنگامی مشخص می‌گردد که شما دچار شکستگی در استخوان‌ها شوید. چنانچه دچار بیماری‌هایی مثل کم‌کاری تیروئید و یا انواع آرتریت روماتوئیدها و یا بیماری‌هایی هستید که نیاز به مصرف کورتون دارد؛ بهتر است در مورد پوکی استخوان نیز با دکتر خود مشورت کرده و با سنجش تراکم استخوان در صورت دچار شدن به علائم پوکی استخوان برای معالجه آن اقدام 

11022020868244576811541441523322799414

پوکی استخوان در جوانی

بدن ما از قبل از تولد تا سن ۳۰ سالگی به جذب و ذخیره‌سازی کلسیم در استخوان‌ها اقدام می‌کند که این عمل خود موجب رشد استخوان‌ها و قد کشیدن ما می‌شود. چنانچه در برنامه غذایی کودکان و نوجوانان از مقدار لازم کلسیم و مواد مغذی و ویتامین‌ها استفاده نشود؛ عمل ذخیره‌سازی کلسیم در بدن مختل شده و استخوان‌ها به صورت خیلی کم تراکم تشکیل می‌شود.

باید در نظر داشت مصرف پاره‌ا‌ی از داروها مثل کورتون‌ها می‌تواند در حذف کلسیم از استخوان‌ها موثر باشد. با توجه به اینکه نوجوانی و جوانی سن تحرک و ورزش و فعالیت است؛ چنانچه در این سنین شما دچار عدم فعالیت کافی و ورزش روزانه باشید، دچار پوکی استخوان در جوانی خواهید شد. مصرف دخانیات و الکل و نوشابه‌های گازدار و انواع فست فودها که دارای مواد نگهدارنده و طعم دهنده‌های شیمیایی هستند نیز در  حذف کلسیم موثر است. استفاده از رژیم غذایی سرشار از لبنیات و پروتئین‌های سالم و کم‌چرب و همچنین ورزش کافی می‌تواند در تشکیل بافت استخوانی محکم به شما کمک کند.

1535815

عوارض پوکی استخوان

پوکی استخوان که به آن بیماری خاموش نیز گفته می‌شود، در ظاهر دارای علائم خاصی نیست؛ فقط هنگامی مشخص می‌گردد که شما دچار شکستگی در استخوان‌ها شوید. چنانچه دچار بیماری‌هایی مثل کم‌کاری تیروئید و یا انواع آرتریت روماتوئیدها و یا بیماری‌هایی هستید که نیاز به مصرف کورتون دارد؛ بهتر است در مورد پوکی استخوان نیز با دکتر خود مشورت کرده و با سنجش تراکم استخوان در صورت دچار شدن به علائم پوکی استخوان برای معالجه آن اقدام کنند

با بالا رفتن سن و کم شدن تحرک و اختلال در گوارش، جذب کلسیم کم شده و روند پوکی استخوان شروع می‌شود. این روند در خانم‌ها که پس از سن یائسگی دچار کمبود هورمون استروژن می‌شوند، شدیدتر است. عوارض پوکی استخوان معمولاً با شکستگی استخوان‌های لگن، ران و مهره‌ها مشخص می‌شود. در این مواقع گاهی اوقات برای ایجاد این شکستگی‌ها احتیاج به هیچ حادثه خاصی نیست، گاهی اوقات با بلند کردن یک جسم سنگین و یا حتی یک حرکت سریع ممکن است مهره‌های شما صدمه ببیند و معمولا این نوع شکستگی‌ها ممکن است دچار عوارض طولانی‌مدت و حتی نقص عضو و گاهی اوقات موجب مرگ شود. از آنجا که رابطه کمبود کلسیم در بعضی از بیماری‌ها مثل افسردگی مشخص است، می‌توان گفت پوکی استخوان می‌تواند موجب بروز برخی بیماری‌ها شود.

4e875622-2915-43b6-a849-0d3dc8a5aa8b

عوامل ایجاد پوکی استخوان

عوامل محیطی همچون ورزش و نداشتن تحرک کافی، کمبود دریافت مواد معدنی و کلسیم لازم، استعمال دخانیات و الکل، داشتن بعضی بیماری‌ها مثل پرکاری تیرویید، کم کاری غدد جنسی، آرتریت روماتویید، دیابت و بیماری کوشینگ مصرف بعضی داروها مثل کورتون، لووتیروکسین، فورزماید، هپارین، فنیتویین و... عوامل ژنتیکی که شامل سابقه بیماری پوکی استخوان در خانواده است.

ysphi1

درمان قطعی پوکی استخوان

پس از تشخیص پوکی استخوان توسط پزشک و تعیین درصد آن باید با استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک و تغییر روش زندگی و تغذیه به درمان قطعی پوکی استخوان اقدام نمود. باید توجه داشت برای برطرف کردن پوکی استخوان  برای یک دوره طولانی‌مدت ممکن است احتیاج به مراقبت داشته باشید؛ اما نتیجه ۱۰۰ درصد می‌تواند باشد.

پیشگیری بهتر از معالجه است؛ پس از هم اکنون در تغییر روش زندگی و تغذیه خود توجه نموده و با استفاده از لبنیات کافی، سبزیجات و میوه‌های تازه، پروتئین کافی شامل انواع گوشت‌های قرم ، مرغ، ماهی، تخم مرغ و پرهیز از مصرف شکر، نمک، نوشابه‌های گازدار و الکل و چربی اضافه، کنترل وزن، ورزش و تحرک کافی در زیر نور خورشید؛ برای پیشگیری از پوکی استخوان و ایجاد استحکام و تراکم بیشتر استخوانی خود تلاش کنید.

*برای کاهش وزن و پیشگیری از پوکی استخوان، از رژیم‌های غیر اصولی پبروی نکنید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی