کد خبر: ۶۱۵۹
۱۴۰۱/۰۹/۱۲ ۰۷:۰۰:۰۰

ناخن‌های که حرف می‌زنند/ شناخت بیماری‌های مختلفی که ریشه در ناخن‌ها دارند

بسیاری از بیماری‌های ناخن می‌توانند بر سلامت، استحکام و ظاهر ناخن‌های دست و پا تأثیر بگذارند؛ علاوه بر آن ناخن‌ها در بدن نقش هشدار را هم ایفا می‌کنند و به شما می‌گویند که به چه بیماری مبتلا شده‌اید. موارد زیر برخی از شایع‌ترین بیماری‌های ناخن، علل، علائم و نحوه درمان آن‌ها هستند.

ستی مولایی؛ آیا اخیراً متوجه تغییری در ناخن‌های خود شده‌اید؟ تغییر در رنگ، بافت یا شکل می‌تواند ریشه در انواع بیماری‌های جسمی و داخلی مختلف و نشانه‌ای از بیماری‌های باشد که ما اغلب از وجود آن‌ها ناآگاهیم.

ناخن‌ها مثل مو نقش یک عضو خارجی در بدن را ایفا می­‌کنند و مانند مو می‌تواند تمام اتفاقاتی که به شکل مزمن در بدن ایجاد می‌شود را به ما نشان دهند. به همین دلیل می‌­توان با اندکی دقت روی سطح ناخن­‌ها، از سلامت بدن آگاه شد و حتی به وجود برخی بیماری‌­ها هم پی برد.

اگر هر یک از تغییرات زیر را در ناخن دست یا پا مشاهده کردید، وقت آن رسیده تا بیماری خود را کشف کرده و به دنبال راه درمان آن بگردید.

بیماری‌های بیرونی ناخن

ملانوم عدسی آکرال/ ایجاد رگه تاریک در ناخن‌ها

اگر ناخن دست یا پا دارای یک رگه تیره جدید یا در حال رشد است، وقت آن رسیده تا برای بررسی سرطان پوست به متخصص پوست مراجعه کنید. این رگه تیره می‌تواند ملانوم، جدی‌ترین نوع سرطان پوست باشد.

البته دقت داشته باشید که هر رگه تیره ملانوم نیست، اما همیشه خوب است که یک متخصص پوست آن را بررسی کند. تشخیص زودهنگام و درمان، ممکن است تنها درمانی باشد که به آن نیاز دارید.

اگر ناخن‌هایتان توان رشد کردن ندارند

پوسته پوسته شدن دور ناخن و سستی آن می­‌توانند از علل تغذیه­ نادرست باشد. اختلال در تغذیه‌؛ مانند کمبود ویتامین D، روی و ... سبب می­‌شوند کیفیت ناخن با اشکال مواجه شده و استحکام و قوام خود را هم از دست بدهد.

آنیکولیسیس ناخن/ تغییر رنگی سفید

ایجاد تغییر رنگ سفید در زیر ناخن‌ها و فاصله گرفتن با پوست زیر ناخن می‌تواند یک زنگ هشدار برای یک عفونت قارچی، پسوریازیس یا آسیب ناشی از مانیکور تهاجمی باشد. برای بررسی بیشتر حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا با تشخیص سریع راه درمان آن را پیدا کند.

ممکن است برای از بین بردن عفونت نیاز به درمان داشته باشید. یک متخصص پوست همچنین می‌تواند نکاتی را به شما ارائه دهد که ممکن است به رشد طبیعی ناخن جدید کمک کند.

شغل‌تان هم روی ناخن‌تان تاثیر دارد

عوامل محیطی هم می‌­تواند در رشد و استحکام ناخن­‌ها موثر واقع شود، مشاغلی که ارتباط مستقیم با دست و ناخن­‌ها دارند، معمولا روی ناخن تاثیر مستقیم گذاشته و سبب آسیب‌دیدگی آن می‌شوند. ضربه به ناخن و سیاهی زیر ناخن هم ازجمله آسیب­‌هایی است که به جدار خارجی ناخن وارد شده و ناخن را دچار صدمه می‌کند.

تشخیص بیماریهای داخلی بدن

عواملی که برشمردیم ازجمله مواردی بودند که معمولا در اثر اتفاقات و بیماری‌های بیرونی ناخن‌ها به وجود می‌آیند و البته که ناخن­‌ها فقط در اثر این عوامل دچار برآمدگی و از فرم‌افتادگی نخواهند شد. گاهی برخی بیماری­‌ها مانند بیماری­‌های سیستم ایمنی بدن، مشکلات کبدی یا حتی بیماری‌­های قلبی می‌­توانند فرم‌­های خاصی روی ناخن ایجاد کرده و سبب آسیب‌دیدگی ناخن‌ها شوند. این مشکلات که در ادامه بیشتر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد با تشخیص پزشک به‌راحتی قابل درمان هستند و می­توانند جبران شوند.

رنگ پریدگی و کم خونی

اگر رنگ ناخن­‌های شما پریده است، آن را جدی بگیرید. این حالت دقیقا هنگامی پدید می‌­آید که افراد دچار کم‌خونی می­‌شوند. پس این ضایعه هم می­‌تواند نشان از بروز کم‌خونی در بدن شما را به همراه داشته باشد.

همچنین؛ رنگ‌پریدگی ناخن علاوه بر این‌که می‌تواند علامت کم‌خونی باشد، نشان‌دهنده بیماری­‌هایی مانند نارسایی قلبی یا حتی اختلالات کبدی هم هست. سوءتغذیه یا مصرف خوراکی­‌هایی که به‌اندازه کافی خون‌ساز نیستند هم می‌­تواند موجب بروز رنگ‌پریدگی ناخن‌ها شوند. پس به‌طور کلی می‌­توان نتیجه گرفت که پدیده رنگ‌پریدگی طبیعی نیست و اتفاقا باید هرچه سریع‌تر به متخصص مراجعه و درمان شود.

ناخن­های سفید؛ بیماری­های کبدی را به دنبال دارند

ناخن‌­ها به‌صورت طبیعی و نرمال نباید سطح سفید داشته باشند، پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که رویه خارجی ناخن‌تان سفید است، بدانید که این عارضه می­‌تواند در نوع خودش خطرناک باشد.

سفیدی ناخن‌ها یا تیرگی حاشیه اطراف آن‌ها می­‌تواند نشانه بیماری­‌های کبدی باشد و حتی در موارد بسیار حاد که رنگ‌پریدگی پوست و زردی چشم­‌ها را هم به همراه داشته باشد؛ می‌­تواند از بیماری­ مانند هپاتیت خبر بدهد.

البته این نکته قابل توجه است که در حالت کلی نباید تنها به سفیدی ناخن بسنده کرد و باید در درازمدت عوامل محیطی را هم زیر نظر داشت. اگر ضمن در نظر گرفتن علائم محیطی متوجه تشدید نشانه‌هایی مانند سفیدی ناخن شدید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ناخن‌های آبی­ بی‌اکسیژن

اگر ناخن‌هایتان به رنگ آبی است حتما به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنید. ناخن‌های آبی رنگ یکی از علائم هشدار دهنده بسیار مهم هستند که می‌توانند خطر مرگ را با خود به همراه داشته باشد. رنگ آبی روی ناخن می­‌تواند از بیماری­ کمبود اکسیژن در خون یا عفونت‌­های ریوی ناشی شود که البته این اختلال هم باید در درازمدت بررسی شده و حتما به پزشک متخصص رجوع شود.

خوب است که بدانید بیماری‌های قلبی هم می‌­تواند سطح ناخن را متمایل به آبی کند که این بیماری هم زیرمجموعه بیماری‌­های عدم دریافت به‌موقع اکسیژن در بدن است.

عفونت قارچی به رنگ زرد

رنگ زرد از دیگر رنگ­‌هایی است که می‌تواند چراغ هشدار عفونت در زیر ناخن‌ها را روشن کند. یکی از مهم‌ترین علل ناخن­‌های زردرنگ عفونت قارچی است. هر چه شدت عفونت­‌های قارچی بیشتر باشد، رنگ ناخن زردتر به نظر خواهد رسید و احتمال جدا شدن آن از بستر ناخن هم وجود خواهد داشت.

البته علل دیگری هم برای زردی سطح ناخن وجود دارد و بیماری­های تیروئیدی یا حتی دیابت هم می‌تواند از دلایل زردی ناخن‌ها باشد. به‌طور کلی بیشتر افرادی که دیابت شدید دارند، ناخن­‌هایی زردرنگ دارند.

ناخن های پارونیشیا؛ به رنگ سبز

هنگامی که باکتری باعث عفونت ناخن می‌شود، ناخن می‌تواند سیاه مایل به سبز شود. بدون درمان، عفونت ناخن بدتر می‌شود. در نتیجه؛ درمان می‌تواند از شر درد و حساسیت شما را خلاص کرده و به پاکسازی عفونت کمک کند.

شکستگی ناخن­ها فصلی

شاید شما هم جزو افرادی باشید که ناخن­‌های شکننده دارند. خوب است بدانید یکی از عللی که معمولا در شکنندگی ناخن­‌ها موثر است، خشکی سطح پوست و ناخن­‌هاست. برخی از افراد به صورت ژنتیک پوستی خشک دارند و سطح خارجی پوست‌شان خشک و بدون رطوبت است.

یکی دیگر از عوامل شکنندگی ناخن­‌ها مربوط به فصل است و معمولا در اثر تغییر فصل و البته آغاز فصل سرد سال، پوست افراد دچار خشکی می‌شود. شکنندگی سطح خارجی ناخن‌­ها می‌­تواند در اثر کمبود آب کافی در بدن و البته بیماری‌های تیروئیدی هم باشد که البته تشخیص این امر به عهده پزشک متخصص خواهد بود.

ناخن های سوراخ دار

اگر در ناخن‌های خود فرورفتگی‌هایی دارید، این می‌تواند نشانه‌ای از بیماری باشد که کل بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افرادی که در ناخن‌های خود سوراخ دارند ممکن است از بیماری‌های زیر رنج ببرند:

(پسوریازیس، درماتیت آتوپیک و آلوپسی آره آتا)

مراجعه به یک متخصص پوست برای تشخیص بسیار مهم است. متخصصین پوست متخصصانی هستند که این بیماری‌ها را تشخیص داده و درمان می‌کنند. درمان می‌تواند به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید و از بدتر شدن بیماری جلوگیری کنید.

ناخن­‌های‌تان را نجوید

از جالب­‌ترین و البته قدیمی­‌ترین اختلالات مشاهده شده روی جدار خارجی و لبه‌­های ناخن­‌ها، اختلال جویدن ناخن است. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید این اختلال فقط مختص کودکان نیست و بارها مشاهده شده که افراد بزرگسال هم درگیر این بیماری می­‌شوند.

جویدن ناخن‌­ها معمولا ناشی از یک عادت قدیمی است و شاید به‌طور کلی نشان از بیماری خاصی نداشته باشد، اما گاهی اوقات هم می‌­تواند نشانگر اختلال وسواسی یا یک اضطراب دائمی باشد. در هر صورت مراجعه به یک متخصص اعصاب و روان در این حالت می­‌تواند مفید واقع شود.

منبع:

https://www.aad.org/public/everyday-care/nail-care-secrets/basics/nail-changes-dermatologist-should-examine

https://www.medicalnewstoday.com/articles/nail-diseases-chart

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی