کد خبر: ۳۳۱۷
۱۴۰۱/۰۸/۰۵ ۱۷:۰۰:۰۰

آیا شکستگی لگن باعث مرگ می‌شود؟

رئیس بیمارستان شریعتی با اشاره به اهمیت توجه به بیماری پوکی استخوان علت مرگ‌ومیرهای ناشی از شکستن استخوان ران یا شکستگی لگن را تشریح کرد.

احمدرضا جمشیدی» فوق تخصص روماتولوژی گفت: استخوان به مرور زمان نازک می‌شود تا اینکه با کوچکترین ضربه‌ای می‌شکند، یعنی برای شکستگی ناشی از پوکی استخوان حتما لازم نیست که فرد تصادف کند تا استخوانش بشکند، بلکه با یک افتادن از صندلی و یا از تخت پائین آمدن هم ممکن است استخوان بشکند.

وی همچنین تصریح کرد: متأسفتانه مهمترین عارضه پوکی استخوان شکستگی آن است و مهمترین آنها نیز شکستگی مهره و شکستگی لگن است، تا به اینجا هم عموما علامتی از پوکی استخوان در فرد دیده نمی‌شود، لذا افرادی که ریسک‌پذیر هستند باید به فکر باشند تا زودتر تشخیص داده شود، مطالعات نشان داده که ۵۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شوند، لذا بسیار مهم است که نگذاریم پوکی استخوان به این حد برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه عنوان کرد: شکستگی‌های گردن استخوان ران اگر در بهترین مراکز دنیا جراحی نشوند در سال اول ۵۰ درصد مرگ و میر دارند و اگر در این مراکز جراحی شوند ۲۰ درصد مرگ و میر خواهند داشت.

جمشیدی در خصوص علت مرگ‌ومیرهای ناشی از شکستن استخوان ران توضیح داد: چراکه این منطقه محل بسیار پرخونی است، چربی زیادی در آنجا اجتماع دارد، لذا این شکستگی و درمان آن ممکن است باعث آمبولی چربی شود که خودش هیچ درمانی نداشته و باعث مرگ فرد می‌شود، همچنین این شکستگی باعث از دست دادن خون بسیار و یا از طرف دیگر آمبولی خون ‌نیز می‌شود. جدای از اینکه هزینه سنگینی هم دارد چون باید برای جراحی از روش جای‌گذاری پروتز و تعویض مفصل استفاده شود.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین اگر پوکی شدید باشد برای نگه داشتن پروتز باید از سیمان استفاده شود و پروتز را پیچ و پلاک کنند تا در جای خود محکم شود.

این فوق تخصص روماتولوژی در خصوص اینکه چه کسانی بیشتر در معرض این ریسک هستند، گفت: خانم‌ها هورمونی به نام استروژن دارند که استخوان‌خواری را مهار می‌کند اما پس از یائسگی سطح این هورمون پائین آمده و بدن از استخوان‌ها برداشت می‌کند، لذا یائسگی یک ریزفاکتور مهم برای پوکی استخوان است، همچنین افرادی که بیماری‌های التهابی مثل روماتیسم دارند، بیماری‌های تیروئیدی، سرطان، بیماری‌های متابولیک مثل دیابت، افراد لاغر، افرادی که بیماری‌های عصبی دارند و تحرک‌شان کم است، کسانی که داروهای ضدانعقادی استفاده می‌کنند و همه افرادی که زیاد در معرض زمین خوردن هستند از جمله افرادی هستند که باید مراقب تراکم استخوان خود باشند.

جمشیدی با بیا اینکه هرچه استقرار پوکی استخوان بیشتر شود اثر تغذیه کمتر می‌شود، یادآور شد: لذا از همان سال‌های ابتدای زندگی باید به تغذیه مناسب و ورزش توجه کرد، اما به طور کلی مصرف ویتامین دی، لبنیات، ماهی، املاح، سبزیجات و میوه‌جات خام بافت‌های استخوانی را تقویت می‌کنند، چراکه پوکی استخوان درجات مختلفی دارد و ما نمی‌‍توانیم حفره‌های استخوانی را پر کنیم بلکه تنها می‌توانیم بافت‌های موجود را حفظ و به تقویت تراکم آنها کمک کنیم.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی