کد خبر: ۳۵۳۶
۱۴۰۱/۰۸/۰۸ ۱۶:۲۰:۳۵

صد سال با والت دیزنی/ همه‌چیز با یک موش کوچک شروع شد!

پشت «داستان اسباب‌بازی»، «بامبی»، «راتاتویی»، «سفیدبرفی و هفت کوتوله»، «مری پاپینز»، «پلنگ سیاه» و کلی نام مشهور و محبوب دیگر، نامی وجود دارد که برای ۱۰۰ سال توانسته خالق جذاب‌ترین رویاها و خیال‌ها باشد؛ والت دیزنی.

کمپانی والت دیزنی که در سال ۱۹۲۳ با نام «استودیوی برادران دیزنی» کار خود را شروع کرد، در سال ۲۰۲۳ صدساله می‌شود. در طول یک قرن دیزنی تعدادی از خاطره‌انگیزترین و دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت‌های رئال و انیمیشن را آفریده که همزمان مورد توجه کودکان و  بزرگسالان بوده‌اند. 

یکی از نخستین شخصیت‌های کارتونی دیزنی «اسؤالد، خرگوش خوش‌شانس» بود که در بین سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۳۳۸ در تعدادی انیمیشن کوتاه ظاهر شد. اوسؤالد را باید نیای میکی ماوس، یکی از مشهورترین موش‌های دنیای انیمیشن، قلمداد کرد. میکی موس، با آن تیشرت قرمز، کفش‌های بزرگ زرد و دستکش‌های سفیدش، شخصیتی شبیه ولگرد چارلی چاپلین دارد که با ذکاوت و زرنگی کارش را پیش می‌برد و یکی از نمادهای فرهنگ پاپ در ایالات متحده محسوب می‌شود. 

والت و روی دیزنی ۲ برادر بودند که کمپانی دیزنی را بنیان گذاشتند. از میان این دو، نام والت - به‌دلیل تأثیری که در رشد و ارتقای این کمپانی داشت - بیشتر شنیده شده است. این کمپانی در حدود ۸۰۰ فیلم و بیش از ۱۲۰ انیمیشن تولید کرده که تعدادی از آنها در میان جاودانه‌های تاریخ سینما جا دارند. ۱۳۵ جایزه اسکاری که محصولات این کمپانی به‌دست آورده‌اند، نشان‌دهنده محبوبیت و اهمیت تولیدات این کمپانی در دنیای سینماست. کمپانی دیزنی، با به کارگیری فناوری‌های نو، صنعت انیمیشن را دگرگون کرد. همچنین تعدادی از آهنگ‌هایی که برای محصولات این کمپانی ساخته شده، به فهرست ۱۰۰ موسیقی برتر بیلبورد راه یافته است. البته نقدهایی هم به دیزنی و بازنمایی‌های گاه جنسیت‌زده‌اش ‌ وجود داشته است.

حالا در سال پیش روی میلادی، این میراث عظیم با برنامه‌های مخصوصی گرامی داشته می‌شود. قرار است ۱۰۰ساله شدن دیزنی با مجموعه‌ای از نمایشگاه‌ها، کارهای تجربی، برنامه‌های موسیقی و ارائه محصولات جدید در اروپا، خاورمیانه و آفریقا جشن گرفته شود. به گزارش مهر، دیزنی با برنامه‌ای ویژه که شامل اجراهایی از دیزنی‌لند پاریس و با حضور بازیگران «شیر شاه» بود، اعلام کرد ۱۶اکتبر سال آینده این کمپانی ۱۰۰ساله می‌شود و به همین مناسبت با برنامه‌هایی که با تمرکز بر داستان‌ها و شخصیت‌های خلق شده توسط این کمپانی ساخته می‌شود، جشنی در سال۲۰۲۳ ترتیب داده می‌شود.

در این برنامه که در لندن برگزار شد، نیکول مورس، مدیر بخش استراتژی بازاریابی دیزنی گفت: از این طریق دومین قرن خلق جادو را آغاز می‌کنیم. برپایی مجموعه‌کنسرت‌هایی از موسیقی‌های فیلم‌های دیزنی با ترانه‌هایی از فیلم‌هایی چون «دیو و دلبر»، «انکانتو»، «جنگ‌ستارگان» و «مری پاپینز» در سراسر بریتانیا که از ۳۱ماه می تا ۸ژوئن در شهرهای مختلف برگزار می‌شود، تور موسیقی در آلمان که از ۱۳آوریل در کیل شروع می‌شود و در طول ۳هفته در ۱۶منطقه دیگر آلمان، سوئیس و اتریش ادامه می‌یابد و درنهایت به پاریس می‌رسد ازجمله این برنامه‌هاست.

برپایی نمایشگاهی که مهمانان را به سفری در گذشته دیزنی می‌برد و آنها را در داستان‌هایی که از سال۱۹۲۳ تاکنون خلق شده غوطه‌ور می‌سازد و در آن صدها قطعه از تاریخ این کمپانی ازجمله آثار هنری، مصنوعات، لباس‌ها و وسایل و آثار مربوط به فیلم‌های مختلف در معرض دید قرار می‌گیرد، از دیگر برنامه‌هاست. این نمایشگاه ابتدا در آمریکا، سپس در مونیخ و سراسر اروپا و در پاییز در لندن برپا می‌شود. تجربه دنیای دیزنی در فضایی به‌وسعت هزار مترمربع در ۴فضای متفاوت برای تجربه حس حضور در دنیای «آلیس در سرزمین عجایب»، «لیلو واستیچ»، «شیر شاه» و «میکی و دوستان» از دیگر برنامه‌هاست. امکان کسب این تجربه از ماه می ‌تا اکتبر در سراسر بریتانیا، فرانسه و آلمان و اسپانیا فراهم می‌شود. همچنین گفته شد دیزنی ۱۰۰سال شخصیت‌ها، داستان‌ها و تولیدات خود و اینکه چگونه دیزنی، پیکسار، مارول و نشنال جیوگرافیک به والدین در ایجاد تجربیات بازی مشترک با فرزندانشان کمک می‌کنند را گرامی می‌دارد و با کمپینی جهانی والدین و سرپرستان خانواده‌ها را تشویق می‌کند تا بازی تخیلی را با زندگی روزمره خود درآمیزند. 

همزمان جشن ۳۰ساله شدن دیزنی‌لند پاریس از سال نو آغاز می‌شود و به‌مدت یک سال ادامه می‌یابد. دیزنی در عین حال با ایجاد ویترین‌های مجازی تعاملی قصد دارد تجربه جدیدی را برای کاربران فروشگاه آنلاین خود فراهم کند تا کاربران بتوانند با کلیک روی موضوع مورد نظرشان، آنها را در دنیای مجازی پیدا کنند و در این فضا، تعامل داشته باشند. دسترسی به اطلاعاتی همچون موسیقی متن فیلم‌ها و برنامه‌های ویژه دیزنی برای استفاده یا خرید از این طریق ممکن می‌شود.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی