کد خبر: ۷۳۴۹
۱۴۰۲/۰۱/۲۰ ۲۱:۵۰:۵۴

چند توصیه مهم به مبتلایان دیابت

روزه گرفتن برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند، چرا که در برخی موارد ممکن است فرد را در معرض خطر هیپوگلیسمی قرار دهد؛ وضعیتی که در آن سطوح قندخون برای عملکرد بدن بسیار پایین است و می‌تواند برای دیابتی‌ها کشنده باشد.

گر مبتلا به دیابت هستید، پیش از روزه‌ گرفتن بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک ارزیابی می‌کند که آیا بدن شما قادر به تحمل ساعات طولانیِ گرسنگی و تشنگی هست یا خیر. همچنین پزشک با توجه به سابقه بیماری شما، دارو یا انسولین دریافتی را در ایام روزه‌داری برایتان تنظیم می‌کند.

 

یکی از نکات مهمی که بیماران دیابتی به منظور روزه گرفتن باید بدان توجه کنند، این است که هیچ یک از وعده‌های غذایی را از دست ندهند؛ برخاستن از خواب سحر ممکن است سخت باشد اما باید در نظر داشته باشید که نخوردن وعده سحری برای سلامتی مضر است.

 

بیماران مبتلا به دیابت در وعده سحر و افطار چه بخورند؟

 

غذاهای سبک و کم‌حجم مثل نان و پنیر و سبزی، فرنی و شیربرنج گزینه مناسبی برای افطار هستند. برای تأمین ویتامین و موادمعدنی موردنیاز بدن و رفع تشنگی هم بهتر است از انواع سوپ‌ها به‌ویژه سوپ‌های بدون چربی استفاده کنید. غذاهایی مثل سوپ، آش، حلیم، فرنی و… حاوی مواد مغذی برای تأمین انرژی ازدست‌رفته بدن هستند. ترجیحاً از مصرف غذاهای سرخ‌شده پرهیز کنید، گزینه‌های سالم‌تری چون غذاهای بخارپز، آب‌پز یا کبابی جایگزین خوبی هستند.

 

در وعده سحر، خوردن میوه را فراموش نکنید؛ مصرف میوه در وعده سحرگاه احساس تشنگی و گرسنگی در طول روز را به حداقل می‌رساند. همچنین غذاهایی را انتخاب کنید که دیرتر جذب می‌شوند، مانند برنج و حبوبات و غلات.

 

چند توصیه مهم به مبتلایان دیابت

 

 

تا جایی که ممکن است از مصرف مواد قندی خودداری کنید

شاید افطار کردن با خرما انتخاب هوشمندانه‌ای باشد، اما لازم است به طور کل از مصرف زیاد مواد قندی پرهیز کنید. مکرر خرما بخورید اما به مقدار کم؛ خرما به بدن شما گلوکز لازم را می‌دهد، اما خوردن زیاد آن می‌تواند سطح قند خون را بیش از حد مجاز افزایش دهد.

 

مصرف مایعات را فراموش نکنید

در پایان روزه‌داری، مقدار زیادی مایعات بدون قند و بدون کافئین بنوشید. برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طول شب مصرف کنید.

 

 

چند توصیه مهم به مبتلایان دیابت

 

بیماران دیابتی می‌توانند روزه‌داری سالمی داشته باشد، در صورتی که:

 

  • در صورت ابتلا به دیابت نوع ۲، تحت نظر پزشک باشند و بیماری را کنترل کنند.
  • با مصرف داروها یا اصلاح سبک زندگی، دیابت را مدیریت کنند.
  • قند خون خود را به دقت کنترل کنند.
  • حواسشان به دوز مصرفی داروهایشان باشد.
  • مراقب علائم افت قند خون باشند.
  • توصیه‌های پزشکی را در مورد غذا، نوشیدنی و ورزش جدی بگیرند.
  • اگر در طول روزه‌داری با افت شدید قند خون مواجه شدید، روزه را متوقف کنید.
 

 

کافی است با در نظر گرفتن تمام شرایط، بیماری خود و عوارض آن را بشناسید و تابع توصیه‌های پزشکی باشید تا با خیال راحت بتوانید در ماه رمضان روزه بگیرید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی