کد خبر: ۷۰۰۰
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۱۴:۴۵:۰۰

مطهری: بهترین پاسخ به چین بهبود روابط با غرب است​

علی مطهری می‌گوید بهترین واکنش به اقدام اخیر چین این است که ایران روابطش با غرب را بهبود ببخشد.

در روزهای اخیر رئیس جمهور چین در سفر خود به عربستان، در بیانیه‌ای مشترک با این کشور ضمن موضع‌گیری عجیب درمورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، موضوع فعالیت منطقه‌ای و همچنین جزایر سه‌گانه‌ی ایران، مواضعی متضاد با علاقمندی‌های جمهوری اسلامی نسبت به چین را اتخاذ کرد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس درباره‌ی واکنش وزارت خارجه به اقدام اخیر چین به انصاف نیوز می‌گوید: وزارت خارجه اقدام مناسبی انجام داد که سفیر چین را احضار کرده و تذکر داد؛ ولی بطور کلی ما باید عبرت بگیریم که این سیاست گرایش به شرق و رها کردن غرب سیاست درستی نیست. اینکه به‌گونه‌ای عمل کنیم که ارتباط خوبی با غرب نداشته باشیم و به نوعی در دامن شرق بیافتیم سیاست خوبی نیست؛ اطمینانی به کشورهایی مثل چین و روسیه وجود ندارد که اینها همواره پشتیبان ما باشند، بلکه این کشورها هم براساس منافع خود حرکت می‌کنند. حالا امروز چین تصمیم گرفته است که روابطش با اقمار امریکا در منطقه ما را بهبود ببخشد. آنچه رئیس جمهور چین امضا کرد درواقع همه‌ی خواسته‌های عربستان بوده است؛ حتی به موضوع جزایر سه‌گانه ایران هم اشاره کرده است و بنوعی مورد تایید چین هم قرار گرفته است.

بنظر من این موضوع می‌تواند هشداری برای مسئولان ما باشد که بی‌گدار به آب نزنند و گرایش شدید به شرق و دوری شدید از غرب را کنار بگذارند.

آقای مطهری درمورد استفاده از کلمه‌ی «دعوت» از سوی وزارت خارجه برای خبر احضار سفیر چین نیز می‌گوید: عملا این دو تعبیر یک چیز است و گمان نمی‌کنم فرقی کند؛ ممکن است لحن ملایم‌تری را انتخاب کرده باشند ولی همین مقدار هم که تذکر دادند نقطه‌ای مثبت است.

فردا معاون نخست وزیر چین به همراه هیئتی چینی سفری به ایران خواهد داشت، نماینده سابق مردم تهران در مجلس در پاسخ به اینکه آیا بهتر نبود این سفر از سوی طرف ایران پس از اقدامات اخیر چین به تعویق بیافتد یا لغو شود، گفت: بنظرم سفر باید در زمان خود انجام شود اما تذکرات و هشدارهای لازم را به مقام چینی بدهند. بنظرم این رویه بهتر باشد تا اینکه وارد تنازع شویم.

او همچنین درمورد تفاوت رفتار چین با ایران در دولت روحانی و دولت فعلی نیز معتقد است: در دولت فعلی ایران ما انتظار چنین رفتاری از چین را نداشتیم. چین در گذشته مقداری از ایران گلایه‌مند بود، چون احساس می‌کرد دولت ایران تمایل به برقراری ارتباطی خوب با دنیای غرب دارد؛ ولی در این دولت که هیچ تمایلی برای اینگونه روابط با غرب ندارد و کاملا سیاست گرایش به شرق را دنبال می‌کند، چنین رفتاری ازسوی چین غیرمنتظره بود و چینی‌ها باید متناسب با رفتار دولت ایران رفتار می‌کردند. حال چنین اقدامی را انجام داده‌اند و ایران هم باید متناسب با اقدام آنها عکس‌العمل مناسبی داشته باشد.

مطهری در پایان، در پاسخ به این سوال که آیا منظور این است که مثلا بایستند کنار ایرانی‌ها و اینبار بیانیه‌ای علیه عربستان صادر کنند؟» گفت: این دیگر به جنگ بیانیه‌ها تبدیل می‌شود و عکس‌العمل مناسبی نیست. بنظرم باید برخی مسائل برای چینی‌ها توضیح داده شود. چون ممکن است سوءتفاهمی رخ دهد، یعنی برداشت درستی از برخی مسائل -مثل ماجرای جزایر سه گانه یا نوع رفتار ایران در منطقه- نداشته باشند. لذا بنظرم بازهم بهترین راه گفت‌وگو است و شاید بهترین پاسخ این باشد که ایران روابطش با غرب را بهبود ببخشد.

در بیانیه مشترک دو طرف چینی و عربستانی بدون اشاره به کارشکنی‌های غرب در زمینه احیای مذاکرات هسته‌ای، بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید شد.

دو طرف همچنین از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. آنها در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کردند.

تحولات فلسطین، سوریه، عراق، یمن، افغانستان و اوکراین از دیگر پرونده‌هایی بود که چین و عربستان در بیانیه مشترک خود به آن اشاره کردند.

همچنین در بند ۱۲ بیانیه مشترک رئیس جمهور چین و سران شورای همکاری خلیج فارس که دیروز صادر شد، آمده است:

رهبران از تمامی تلاش‌ های مسالمت‌آمیز شامل ابتکارها، پیشنهادهای امارات برای رسیدن به راهکار صلح آمیز برای حل مسئله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، از راه مذاکرات ۲جانبه بر مبنای قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنند.

دولت چین طی بیانیه‌ای مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس، ضمن تردید ضمنی در مورد مالکیت جمهوری اسلامی بر جزایر سه‌گانه، خواستار حل مسالمت‌آمیز این مناقشه ساختگی از سوی دولت‌های خلیج فارس شده است./ جماران

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی