کد خبر: ۶۸۲۷
۱۴۰۱/۰۹/۱۹ ۱۳:۳۵:۵۴

میراث داعش در عراق؛ تخریب بیش از ۵۰۰۰ بنای تاریخی و باستانی

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در سخنانی از میزان خسارت داعش به اماکن و آثار باستانی کشورش طی سال‌های تسلط آن بر مناطقی از خاک عراق پرده برداشت و اعلام کرد که طی این سال‌ها بیش از ۵۰۰۰ مکان باستانی و تاریخی تخریب شده است.

به نوشته روزنامه القدس العربی، احمد فکاک البدرانی، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در سخنرانی در جریان بیست و سومین نشست کنفرانس وزیران مسئول امور فرهنگی در جهان عرب که در ریاض برگزار شد، گفت که بیش از پنج هزار مکان باستانی و تاریخی در عراق طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ توسط گروه تروریستی داعش تخریب شده است.

وی اظهار کرد: عراق با شدیدترین حمله تروریستی به منطقه وسیعی از خاک خود مواجه شد که چهار استان آن در شمال و مرکز کشور را درگیر کرد.

البدرانی افزود: شهرهایی که تروریسم در آنها نفوذ کرد، از نظر میراث تاریخی و فرهنگی، آبادانی و عمران و همچنین پشتوانه علمی و فرهنگی سرآمد بودند، اما تروریسم چیزی از اماکن تاریخی، علمی و عبادی به جای نگذاشت و همه آنها را ویران کرد.

این مقام عراقی ادامه داد: داعش بیش از پنج هزار بنا؛ از جمله ۱۰۸ مسجد، ۱۵ مقبره، ۱۹ کلیسا، ۳۷ مدرسه، یک معبد، ۱۳ بازار، ۱۳ حمام و ۴۳۱ بنای باستانی و چندین موزه و سایت‌های باستان شناسی را ویران کرده است.

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق همچنین از کشورهای عربی و حاضران در کنفرانس ریاض خواست که در بازسازی بناها و مواضع مذکور ایفای نقش کنند.

همزمان وزارت خارجه عراق نیز اعلام کرد که فؤاد حسین، وزیر خارجه این کشور با میگل موراتینوس، معاون دبیرکل سازمان ملل و نماینده عالی این سازمان در امور ائتلاف تمدن‌ها دیدار و درباره روند بازسازی ویرانی‌های ناشی از جنگ با تروریسم در عراق گفت‌وگو کرد.

طبق این بیانیه، در این دیدار نحوه ایفای نقش سازمان ملل در زمینه بازسازی عراق مورد بررسی قرار گرفت.

فؤاد حسین در این دیدار تاکید کرد: حضور سازمان ملل و آژانس‌های تخصصی آن برای ارائه کمک‌های فنی به نهادهای دولتی عراق به ویژه در زمینه بازسازی مناطق آزاد شده از لوث تروریسم، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی