کد خبر: ۶۸۰۶
۱۴۰۱/۰۹/۱۹ ۱۰:۳۵:۲۱

آمریکا؛ روسیه به ایران جنگنده پیشرفته می‌دهد

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید جمعه (نهم دسامبر) بار دیگر در ادامه سیاست فضاسازی ایالات متحده علیه روابط روسیه و جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که مسکو پیشنهاد ارائه تسلیحات نظامی و جنگنده به ایران را داده است.

 کربی با استناد به ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی شد که روسیه به ایران «سطح بی‌سابقه‌ای از پشتیبانی نظامی و فنی را ارائه می‌دهد که روابط آن‌ها را به یک مشارکت دفاعی تمام عیار تبدیل می‌کند».

در ماه‌های اخیر مقام‌های آمریکایی بارها از تریبون‌های مختلف با اتهام‌زنی تلاش کردند علیه روابط روسیه و ایران فضاسازی کنند.

کربی در ادامه با تکرار ادعاهای استفاده مسکو از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین گفت که «روسیه و ایران در حال بررسی راه‌اندازی خط مونتاژ پهپاد در روسیه برای جنگ اوکراین هستند و این در حالی است که روسیه استفاده از جنگنده سوخو ۳۵ (Su-۳۵) را به خلبان‌های ایرانی آموزش می‌دهد و احتمالاً جمهوری اسلامی در سال جاری میلادی این جنگنده را دریافت خواهد کرد».

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: «این جنگنده‌ها به طرز چشمگیری نیروی هوایی ایران را در مقایسه با همسایگان منطقه‌ای خود افزایش خواهد داد».

کربی در ادامه مدعی شد که انتقال تسلیحات در تناقض با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و ایالات متحده «از ابزارهایی که در اختیار دارد برای افشا و مختل کردن این فعالیت‌ها استفاده خواهد کرد».

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین مدعی شد که دولت آمریکا بر این باور است که جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی مسئله ارائه صدها موشک بالستیک به روسیه است اما با این حال اذعان کرد که آمریکا «نقطه‌نظر کاملی از تفکر ایران درباره دلیل انجام نشدن این توافق ندارد».

از طرف دیگر، «لیندا توماس گرینفلید» نماینده دائم آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز جمعه شب بار دیگر بدون اشاره به حجم سلاح‌هایی که واشنگتن در اختیار اوکراین قرار داده، ادعا کرد: «روسیه به استفاده از پهپادهای ایرانی علیه غیرنظامیان اوکراین ادامه می‌دهد».

ادعاهای مقام‌های آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل روز گذشته (جمعه) بار دیگر ادعاهای غرب درباره عرضه سلاح‌های ایران به روسیه گفت: «مجتمع صنعتی نظامی روسیه می‌تواند به خوبی کار کند و به کمک کسی نیاز ندارد اما صنعت نظامی اوکراین  اساساً وجود ندارد و صنایع غربی و شرکت‌های غربی به آن کمک می‌کنند».

کاخ سفید همچنین مدعی است که روسیه برای تأمین ذخایر توپخانه‌ای خود به دنبال دریافت کمک از کره شمالی است که پیونگ‌یانگ این ادعاها را رد کرده است.

دولت بایدن با تکرار ادعاهای کمک نظامی جمهور اسلامی به روسیه تلاش کرده تا بهانه‌ای جدید برای تحریم‌های ضد ایرانی خود پیدا کند و در همین راستا اخیراً تحریم‌هایی را علیه شرکت‌ها و نهادهای ایرانی که آمریکا مدعی است در انتقال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین مشارکت دارند، تحمیل کرده است.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی