کد خبر: ۳۵۳۷
۱۴۰۱/۰۸/۰۸ ۱۳:۳۹:۱۲

جشن سینما قرار نیست بعد از ۳ سال برگزار شود

وقتی در ۸ شهریور ۱۳۹۸ بیست‌ویکمین جشن سینمای ایران در محل همایش‌های برج میلاد برگزار شد، هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد که برپایی دوره بیست‌ودوم دچار وقفه‌ای چندساله شود.

کمتر از ۶ ماه پس از برگزاری جشن بیست‌ویکم، کرونا آمد و همه‌چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داد. در انتهای سال‌۱۳۹۸ سینماها مثل خیلی از مکان‌های عمومی دیگر تعطیل شد و سال‌۱۳۹۹ طبیعی بود که نشود جشن خانه سینما را برگزار کرد.

در مرداد این سال رامین حیدری فاروقی به‌عنوان رئیس انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران درباره وضعیت برگزاری بیست‌ودومین جشن خانه سینما و نحوه داوری آثار سینمایی با توجه به اینکه پیش‌تر برگزار نشدن احتمالی آن مطرح شده بود، گفت: «براساس شرایط پیچیده کنونی و غیرقابل پیش‌بینی‌بودن شرایط، به‌نظر می‌رسد اجرای آیین و مراتبی شبیه به سال‌های گذشته غیرممکن باشد.

هیات مدیره خانه سینما نیز بر این باور است که گذشته از مسائل مربوط به محدودیت برای اجتماعات و فاصله‌گذاری بهداشتی، نظر به تنگناهای معیشتی گروهی از اعضای خانه سینما، اولویت اختصاص بودجه مربوط به این حوزه است و خانه سینما آمادگی صرف ‌هزینه برای جشن‌ بزرگ سینمای ایران را ندارد.»

در تابستان سال‌۱۴۰۰ هم داستان همچنان بر همین روال رقم خورد. سینماها کج‌دار و مریز شروع به فعالیت کرده بودند ولی اکران عمومی همچنان تحت‌تأثیر پاندمی کرونا قرار داشت.

برگزاری جشن خانه سینما در این سال هم منتفی شد و همه امیدوار بودند در شهریور۱۴۰۱ شرایط به حالت عادی بازگردد و طلسم برگزاری دوره بیست‌ودوم شکسته شود. در آستانه برگزاری مجمع عمومی خانه سینما و تغییرات مدیریتی جامعه اصناف سینمایی کشور، خبر رسید که برگزاری جشن سینمای ایران به پاییز موکول شده است.

مرداد امسال محمدعلی نجفی، رئیس وقت هیات مدیره خانه سینما اعلام کرد که قرار است بیست‌ودومین دوره جشن خانه سینما بعد از ۲ دوره توقف به‌دلیل شروع پاندمی کرونا بعد از ایام سوگواری ماه محرم و صفر برگزار شود. نجفی گفت: خانه سینما درصدد است که جشن را امسال حتما برگزار کند و ان‌شاءالله بیست‌ودومین جشن خانه سینما اوایل آبان‌ماه یعنی پس از پایان ماه‌های محرم و صفر برگزار خواهد شد. حالا در همان موعد اعلام شده از سوی رئیس سابق هیأت مدیره خانه سینما هستیم که خبر رسید جشن بیست‌ودوم امسال نیز برگزار نخواهد شد.

در همین زمینه مهر، دیروز این خبر را روی خروجی خود گذاشت: «بعد از گذشت ۲‌سال، آغاز واکسیناسیون سراسری و در نهایت کاهش شیوع ویروس کرونا در کشور، خانه سینما رسما اعلام کرد که بیست‌ودومین جشن سینمای ایران بی‌شک در سال۱۴۰۱ و بعد از پایان ماه صفر و در اوایل آبان ماه برگزار می‌شود و در همین راستا، فرهاد توحیدی به‌عنوان دبیر بیست‌ودومین جشن خانه انتخاب شد.

اما آنچه مشخص است، هیات‌مدیره خانه سینما تصمیم دارد تا امسال نیز جشن بزرگ سینمای ایران را برگزار نکند که البته یکی از دلایل برگزارنشدن این جشن می‌تواند به‌دلیل شرایط موجود در کشور و متأثر از ناآرامی‌های اخیر باشد. این خبر هنوز به‌صورت رسمی از سوی خانه سینما اعلام نشده ‌و باید دید این نهاد صنفی در چه زمانی به جمع‌بندی قطعی ‌ مساعدبودن شرایط برای شکستن طلسم برگزاری این رویداد مهم سینمایی خواهد رسید.»

سکوت خانه سینما

نکته جالب توجه سکوت خانه سینما درباره برگزاری یا عدم‌برپایی بیست‌ودومین جشن سینمای ایران است؛ جشنی که به‌عنوان مهم‌ترین رخداد صنفی سینمای ایران، تا چند سال پیش به‌صورت منظم برگزار می‌شد و عده‌ای حتی آن را بدیل جشنواره فیلم فجر می‌دانستند. خانه سینما اما با وجود وعده برگزاری جشن در آبان ماه امسال، فعلا سیاست سکوت را در پیش گرفته است. با توجه به اینکه بعید به‌نظر می‌رسد جشن در آبان ماه برگزار شود و سکوت خانه سینما در مورد جشن، ظاهرا باید پرونده برگزاری بیست‌ودومین جشن خانه سینما را برای امسال هم مختومه دانست.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی