کد خبر: ۱۳۶۲
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۰۸:۳۹:۱۶

خوردن انواع فلفل و غذاهای تند در بارداری مفید است یا مضر؟

آیا می‌توان گفت که در دوران بارداری اصلا نباید غذاهای تند و پرادویه را مصرف کرد؟! اما نمی‌توان آن‌ها را به طور کلی از رژیم غذایی روزانه حذف کرد. به سادگی به این خاطر که بیشترمان آن‌ها را دوست داریم و نمی‌توانیم غذا را بدون فلفل و ادویه تصور کنیم. معمولا بیشتر بانوان باردار به نوع خاصی از طعم ها از جمله، شیرینی، ترشی، شوری و یا حتی تندی گرایش ویژه ای دارند. اما گاها برای آنها درمورد مصرف بیش از اندازه غذاهای تند و تاثیری که بر روی جنین دارد، نگرانی هایی ایجاد می شود.

گرچه مطالعات انجام شده در مورد تاثیر مصرف فلفل ها ازجمله فلفل سیاه، قرمز و سفید در دوران بارداری کم است، اما بیشتر نتایج حاصل از آنها نشان می دهد که بانوان باردار باید از مصرف بیش از حد این مواد اجتناب کنند. فلفل دلمه ها رنگ های متفاوتی دارند و در حقیقت می توان گفت که هرکدام از آنها خواص مخصوص به خود را دارند.

نکات مهم برای مصرف غذاهای تند و پر ادویه در بارداری

برای اطمینان از اینکه از خطرات غذاهای تند و پر ادویه دور هستید باید به شیوه مناسبی آن‌ها را مصرف کنید.

اگر ادویه های جدیدی را امتحان می‌کنید یا از همان‌هایی که با آن‌ها آشنایی دارید استفاده می‌کنید، در مصرف خود اعتدال به‌خرج بدهید. ادویه های تازه بخرید و خودتان در خانه آن‌ها را آسیاب کنید.

از ادویه های بدون بسته‌بندی مناسب استفاده نکنید چراکه ممکن است خالص نباشد.

ادویه هایی را خریداری کنید که ثبت شده است و سازمان‌های بهداشت آن‌ها را تایید کرده‌اند.

به بسته‌بندی و تاریخ مصرف توجه کنید.

5eb64301d4ff7

غذاهای تند و پر ادویه غیرمجاز در بارداری

غذاهای تند و پر ادویه خوشمزه‌ای وجود دارد اما باید در مصرف آن‌ها در دوران بارداری احتیاط کرد. بیایید آن‌ها را بشناسیم و در مورد گنجاندن این غذاها در رژیم غذای خود بیشتر بخوانید.

سس کاری: مخلوطی از پیاز تازه، سیر، رب چیلی و تمام ادویه های معمول است. بیشتر در آشپزی هندی استفاده می‌شود و مصرف آن در دوران بارداری بی‌خطر است. استفاده بیش از حد از آن می‌تواند منجر به دل‌درد یا سوزش معده شود اما به جنین شما آسیبی نمی‌رساند.

واسابی: نخودهای تند و تردی است که می‌تواند اعتیادآور باشد. خوردن آن بی‌خطر است و ضرری ایجاد نمی‌کند.

کیمچی: یک غذای کره‌ای است که با کلم شور درست می‌شود و با نودل و گوشت باربکیوشده سرو می‌شود. خوردن آن تا زمانی‌که غذای دریایی خام در آن نباشد بی‌خطر است.

سوپ تام یوم: یک سوپ شفاف تند و ترش است که با برگ لیمو، آب لیمو، کفیر، علف لیمو، سس ماهی و فلفل چیلی درست می‌شود. خوردن آن به شرط عدم افراط در یک وعده بی‌خطر است.

سس های خاورمیانه ای: سس‌های شیرینی از گوجه‌فرنگی، گشنیز، دانه پیاز سیاه و چیلی سبز است. مصرف همراه با اعتدال آن اشکالی ندارد.

سس پیری‌ـ‌پیری: مخلوطی از پیاز، سیر، سیب‌زمینی، لیمو و ادویه است بعلاوه یک ماده کلیدی که فلفل بسیار تند پیری‌ـ‌پیری آفریقایی است. اگر مقدار زیادی از آن را در غذا نریزید مصرف آن اشکالی ندارد.

از آنجا که هر بارداری و سیستم بدنی متفاوت است، سطح تحمل غذاهای تند و پر ادویه هر فرد هم با فرد دیگر فرق دارد. این به آن معنی است که خودتان بهتر می‌توانید بفهمید چقدر ادویه دلتان می‌خواهد مصرف کنید. می‌توانید در این باره با پزشک خود هم مشورت کنید.

همان‌طور که گفتیم خوردن غذاهای تند و پر ادویه اگر در مصرف آن‌ها اعتدال به‌خرج بدهید در دوران بارداری بی‌خطر است. همچنین، خودداری از پرخوری روند هضم را تسریع می‌کند. کلید ماجرا در این است که رژیم غذایی سالم و متنوعی را دنبال کنید و از غذاهایی که شما و جنین‌تان را ناراحت می‌کند دوری کنید.

آیا خوردن چیلی ها (نوعی ادویه تند) در دوران بارداری مجاز است؟

کپسایسین که ماده ای شیمیایی در چیلی است از تشکیل سلول های سرطانی جلوگیری می‌کند. اگر بعد از مصرف غذاهای حاوی چیلی احساس ناراحتی نمی‌کنید استفاده از آن‌ها خوب است و می‌توانید به میزان محدود به مصرف آن‌ها ادامه بدهید.

استفاده بیش از حد می‌تواند منجر به زخم و سوزش معده شود. همچنین چیلی مقدار فیبرین خون را کم می‌کند و تمایل خون به لخته شدن را کاهش می‌دهد. این می‌تواند منجر به خونریزی بیشتر در زمان زایمان شود.

آیا خوردن ترشی تند در بارداری مجاز است؟

درمورد تمامی افراد از خانم های باردار گرفته تا افرادی که باردار نیستند، اگر فرد به انواع ناراحتی های معده مبتلا است، توصیه می شود که از مصرف ترشی های تند پرهیز کند. رعایت این نکته در دوران بارداری که مسائلی همانند سوزش سر دل، معده درد و ... مادر را آزار می دهد، بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. درصورت مصرف لازم است حتما همراه با غذا میل شود تا احتمال بروز درد و ناراحتی در معده کاهش یابد.

hamilelik-beslenme-990x661-1

 

آیا خوردن غذاهای تند و پر ادویه در بارداری بی خطر است؟

بله، غذاهای تند و پر ادویه در دوران بارداری بی‌خطر است، اما به شرطی که جانب اعتدال را رعایت کنید. آن‌ها بدون آسیب وارد کردن، جنین را در معرض انواع وسیع‌تری از طعم ها قرار می‌دهد.

غذاهای تند و پر ادویه در سه ماهه اول بارداری

ریسک اوایل بارداری بالاست و مادران را در مورد خوردن غذاهای تند و پر ادویه در سه ماهه اول نگران می‌کند. اما خبر خوب این است که بسیاری از موارد سقط جنین به خاطر اختلالات کروموزومی در رحم است. و مادامی‌که زیاده از حد غذای پر ادویه نخورید مشکلی نخواهید داشت.

غذاهای تند و پر ادویه در سه ماهه دوم و سوم بارداری

در سه ماهه دوم و سوم بیشتر امکان دارد که غذاهای تند و پر ادویه موجب سوزش معده و بازگشت اسید به مری شود. اگر پیشاپیش مشکل سوزش معده دارید ممکن است باعث ناراحتی بیشتر شما شود. همچنین مشکل شایع در سه ماهه سوم با رشد جنین این است که اسید بیشتری از معده وارد مری می‌شود. خوردن غذاهای تند و پر ادویه می‌تواند این وضعیت را تشدید کند.IMG_0857

عوارض غذاهای تند در بارداری

تاثیر نامطلوب خوردن مداوم غذاهای تند و پر ادویه در دوران بارداری ناراحتی‌هایی است که می‌تواند ایجاد کند.

1- تهوع صبحگاهی

تهوع صبحگاهی در اوایل بارداری بسیار شایع است. تغییرات هورمونی باعث تهوع و دل درد می‌شود. مزه‌هایی خاص این عارضه را تشدید و خوردن غذاهای تند و پر ادویه تهوع صبحگاهی را بدتر می‌کند.

اگر به غذاهای تایلندی و مکزیکی علاقه دارید و تهوع صبحگاهی‌ شما زیاد شده، وقت آن است که خوردن این نوع غذاها را کاهش بدهید.

2- سوزش معده

در دوران بارداری ریسک سوزش معده و دیگر مسایل گوارشی بیشتر از مواقع عادی است. خوردن غذاهای تند و پر ادویه در دوران بارداری می‌تواند سوزش معده و بازگشت اسید را در ماه های آخر بارداری افزایش دهد.

اگر غذاهای تند و پر ادویه خوردید، برای کاهش یا جلوگیری از سوزش معده یک لیوان پر شیر بخورید.

مادران قدیمی داستان‌هایی تعریف می‌کنند که تنها باور آنهاست و پشتوانه علمی ندارد.

یکی از شایع ترین باورها این است که غذاهای تند و پر ادویه در دوران بارداری می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود.

ادعایی دیگر این است که غذاهای تند و پر ادویه منجر به سقط جنین و معلولیت مادرزادی می‌شود.

جایگزین های مناسب برای غذاهای تند و پر ادویه در بارداری

آشپزی‌های مختلف طعم‌های گوناگونی دارد. ادویه ها و طعم‌های بخصوص آن‌ها فوایدی هم دارد. گزینه عاقلانه این است که مقدار معتدلی از ادویه استفاده کنید که از حس سوزش معده و مشکلات دیگر بپرهیزید.

بهترین گزینه این است که غذاهای خانگی بخورید که در آن‌ها می‌توان مقدار و کیفیت ادویه برای آماده‌سازی غذا را کنترل کرد.

غذای پر ادویه را به یک وعده محدود کنید. اگر ادویه غذای هندی باعث سوزش معده شما می‌شود، غذاهای دیگری را امتحان کنید.

غذاهای تایلندی و مکزیکی افزودنی‌های گیاهی مانند فلفل قرمز، فلفل هالپینو، پرک چیلی، اورگانو و غیره دارد. این فلفل‌ها ملایم تر از پودر چیلی های سبز و قرمزی است که در آشپزی هندی مصرف می‌شود.

همچنین می‌توانید از غذاهای ایتالیایی با طعم ملایم‌تر لذت ببرید.

1571049546_O5bN2

8 فایده شگفت انگیز فلفل در دوران بارداری

فواید مصرف فلفل در دوران بارداری عبارتند از :

1- بهبود عملکرد سیستم گوارش

عملکرد سیستم گوارش در دوران بارداری تغییراتی می کند که می تواند به عوارضی همچون یبوست و نفخ منجر شود. مصرف متعادل فلفل می تواند در بهبود نفخ و دردهای شکمی ناشی از آن موثر باشد.

2- جلوگیری از بروز سرطان

متابولیسم بدن مادران در دوران بارداری دچار تغییرات فراوانی می شود، یکی از عوارض این تغییرات آسیب های اکسیداتیو سلولی است که می تواند به سرطان منجر شود. فلفل حاوی کاروتنوئید است، کاروتنوئید یک آنتی اکسیدان قوی بوده که می تواند از آسیب دیدن DNA در برابر عوامل سرطان زا جلوگیری کند.

3- مقابله با آکنه 

ابتلا به آکنه و سایر مشکلات پوستی یکی دیگر از عوارض بارداری است. فلفل ها حاوی عناصری هستند که به لطافت و شفافیت پوست کمک می کنند.

4- درمان سرفه و سرما خوردگی

ابتلا به سرما خوردگی در دوران بارداری می تواند به یک دردسر بزرگ تبدیل شود. فلفل می تواند برای رهایی از این دردسر به شما کمک کند، هیچ پشتوانه علمی برای این ادعا وجود ندارد اما در بسیاری از فرهنگ ها در سراسر دنیا از فلفل برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده می کنند.

5- یک ماده ضد افسردگی طبیعی

ابتلا به افسردگی و کج خلقی در دوران بارداری متداول است، افزودن مقداری فلفل به رژیم غذایی می تواند در کنترل این عارضه موثر باشد.

6- غنی از فولات

شما در دوران بارداری به فولات یا اسید فولیک برای جلوگیری از ابتلای جنین به نقایص دستگاه عصبی نیازمند هستید. فلفل از جمله مواد غذایی است که حاوی مقادیر قابل توجهی فولات است.

7- تقویت سیستم ایمنی

در دوران بارداری قدرت سیستم ایمنی کاهش می یابد، فلفل ها با داشتن ویتامین C می توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و مانع از ابتلای مادر به بیشتر بیماری ها شوند.

8- کنترل فشار خون

افزایش فشار خون امری است که در دوران بارداری به کرات مشاهده می شود. فلفل ها که حاوی پتاسیم هستند می توانند با کاهش فشار خون مادر، از عوارض جنینی و مادری ناشی از فشار خون مضمن جلوگیری کنند.

1334137_225

آیا خوردن فلفل دلمه قرمز در دوران بارداری ضرری ندارد؟

فلفل دلمه قرمز رنگ سرشار از بتا کاروتن است. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و این ویتامین برای تشکیل و تکامل استخوان ها، چشم ها و سایر اندام های جنین اهمیت فراوانی دارد. بعلاوه مقدار ویتامین C موجود در فلفل دلمه قرمز سه برابر فلفل دلمه سبز است. ویتامین C در ترمیم بافت های آسیب دیده تاثیر شگرفی دارد و به بهبود وضعیت سلامتی شما در دوران بارداری کمک می کند.

آیا می توانم فلفل دلمه سبز در دروان بارداری بخورم؟

مصرف این نوع از فلفل دلمه نیز در دروان بارداری مجاز بوده و هیچ اشکالی ندارد، اما با توجه به مزایای بیشتر فلفل دلمه قرمز نسبت به آن، در صورت دردسترس بودن، توصیه می کنیم که نوع قرمز رنگ آن را انتخاب کنید.

آیا خوردن فلفل دلمه زرد در دوران بارداری مجاز است؟

فلفل دلمه زرد یک منبع غنی از ویتامین C است. بعلاوه با گنجاندن این ماده غذایی در برنامه غذایی روزانه، خود و جنینتان را از خواص بی شمار آن بهره مند سازید.

مصرف منظم فلفل دلمه زرد می تواند برخی مشکلات تنفسی همانند آسم را تا حدی بهبود بخشد. همچنین فلفل دلمه سبز در کاهش و درمان علائم سرماخوردگی و بهبود عملکرد و سلامت قلب موثر است.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی