کد خبر: ۷۱۹۴
۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ۱۵:۰۰:۰۱

بهترین کوفته‌ها و دسرهای شیرازی

غذاهای شیرازی برای ساکنان و مسافران این دیار خوش طعم است به همین جهت با ما همراه باشید تا از بهترین کوفته‌ها و دسرهای شیرازی بیشتر بدانیم.

شیراز را می‌توان به‌عنوان یکی از شهرهای مهم تاریخی ایران معرفی کرد که در زمینه فرهنگ و ادبیات، سرآمد شهرهای کشور ما به حساب می‌آید، اما این شهر در کنار تاریخ و ادبیات غنی، غذاهای سنتی بسیار خوش‌مزه‌ای هم دارد که نمی‌توان از آن‌ها به‌راحتی گذشت. تنوع غذاهای محلی شیراز بسیار زیاد است

کوفته، غذایی خاص در شیراز

کوفته هلو

یکی از غذاهای محبوب و لذیذ شهر شیراز را می‌توان کوفته هلوی شیرازی عنوان کرد. کوفته‌های زیادی در شهرهای مختلف ایران تهیه می‌شود، اما بی‌شک کوفته هلوی شیرازی یکی از خوش‌طعم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

در این نوع کوفته، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، هویج، پیاز، تخم مرغ و ادویه به کار رفته و علت نامگذاری آن به شکل ظاهری و رنگ آن مربوط می‌شود، اما برخی به اشتباه تصور می‌کنند که یکی از مواد اصلی این غذا میوه هلو است.

بهترین کوفته‌ها و دسرهای شیرازی

ترکیب رب، هویج و سبزی‌های معطر هم نوید یک سس خوشمزه را می‌دهند، که نمی‌توان بی‌تفاوت از آن گذشت. توجه داشته باشید که برخی از کشمش، زرشک، کشمش، گردو و پیاز سرخ شده برای مواد میانی این کوفته استفاده می‌کنند. در سفر خود به شیراز، لذت صرف کوفته هلوی شیرازی را از دست ندهید.

کوفته سبزی شیرازی

از غذاهای اصیل و محلی شیراز می‌توان به کوفته سبزی آن اشاره کرد که بسیار پرطرفدار است. در کوفته سبزی شیرازی مواد غذایی همانند گوشت چرخ کرده، نخود، پیاز و سبزی‌های ترخون، گشنیز، شوید، مرزه و تره به کار می‌رود.

اندازه کوفته سبزی نسبت به سایر کوفته‌ها کمی بزرگتر بوده و معمولا با نان و سبزی خوردن تازه سرو می‌شود. حتما این غذای محلی را در سفرتان به شیراز امتحان کنید.

کوفته گشنیز

کوفته گشنیز از دیگر کوفته‌های سنتی شیراز به شمار می‌رود که به‌دلیل وجود گشنیز، طعم متفاوت و لذیذی دارد. گوشت چرخ‌کرده، برنج نیم‌پز، تخم‌مرغ، پیاز، آرد نخودچی و سبزی گشنیز، مواد اولیه این کوفته خوش‌طعم را تشکیل می‌دهند.

کوفته‌های آماده را پس از کمی سرخ کردن در سس حاوی رب گوجه‌ فرنگی و پیازداغ انداخته و اجازه می‌دهند تا پخت آن کامل شود. در صورت تمایل، میان کوفته گشنیز را نیز می‌توان چون سایر کوفته‌ها با گردو و آلو و کشمش پر کرد.

بهترین کوفته‌ها و دسرهای شیرازی

دسرهای خوشمزه شیرازی

رنگینک

رنگینک، یک دسر فوق العاده خوشمزه و مجلسی است که در اکثر شهرهای جنوبی ایران تهیه و سرو می‌شود. در شیراز نیز رنگینک جایگاه ویژه خود را در میان دسرها دارد و در مهمانی‌ها و به خصوص در ماه رمضان برای وعده افطاری سرو می‌شود. رنگینک را در سفر به شیراز می‌توانید امتحان کنید و از شیرینی و دسرفروشی‌ها تهیه کنید. برای تهیه رنگینک آرد را در روغن تفت داده و رویش خمیر و گردو می‌ریزند. سپس مجددا بقیه خمیر را روی مواد ریخته و در آخر با مغز پسته و پودر نارگیل تزیئین کرده و برش می‌دهند. امروزه، رنگینک را در انواع و روش‌های مختلف تهیه می‌کنند. حتما در سفر به شیراز رنگینک را امتحان کنید. عاشقش می‌شوید.

حال که با غذاهای محلی شیراز آشنا شدیم و دلمان برایشان ضعف کرد، بهتر است سراغ سوغات خوشمزه و صنایع دستی ارزشمند شیراز برویم؛ چرا که خرید سوغاتی یکی از لذت بخش ترین قست های سفر به شیراز است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

بهترین کوفته‌ها و دسرهای شیرازی

حلوای کاسه‌ای

حلوای کاسه‌ای، یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه شیراز است و در ایام قدیم برای پذیرایی در مراسمات مختلف استفاده می‌شد. اما امروزه دیگر چندان رایج نیست. با این حال، طعم و لذت آن همچنان پرطرفدار است و بسیاری از گردشگران در سفر به شیراز آن را امتحان کرده و به عنوان سوغات شیراز خریداری می‌کنند. حلوای کاسه‌ای شیراز از آرد برنج، گلاب، شکر، زعفران، آب و روغن تهیه می‌شود و علت نامگذاری آن به این خاطر است که برای سرو این حلو از کاسه استفاده می‌کنند و در پذیرایی به هر کسی یک کاسه کوچک از حلوا را سرو می‌کنند.

مسقطی

مگر می‌شود به شیراز سفر کرد و از مسقطی‌های خوشمزه‌اش امتحان نکرد! مسقطی، یکی از مشهورترین سوغاتی‌های شیراز است و در انواع طعم‌ها تهیه می‌شود. مسقطی درواقع یک نوع حلوا است که از نشاسته و مغز پسته تهیه می‌گردد و در انواع و طعم‌های مختلف نظیر پسته‌ای، زعفرانی، گل محمدی، زرشکی و ... در شیرینی فروشی‌ها موجود است.

بهترین کوفته‌ها و دسرهای شیرازی

پیش غذای ساده شیرازی

کدو نیم کیلو

پنیر گوسفندی ۲۵۰ گرم

گردو ۲۵۰ گرم

نمک و فلفل به مقدار لازم

کدو را پوست گرفته و رنده می‌کنیم، سپس پنیر گوسفندی را هم رنده کرده و گردو را کاملا خرد می‌کنیم. در این مرحله، مواد فوق را با هم مخلوط کرده و چند ساعت در یخچال می‌گذاریم تا مواد کاملا به خورد هم روند و سپس میل می‌کنیم.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی